Uddannelsesminister Morten Østergaard besøgte Center for Undervisning og Læring på Aarhus Universitet for at få inspiration til arbejdet med at styrke kvaliteten af undervisningen i de videregående uddannelser.
28.11.2013 |
Én måde at arbejde med at styrke kvaliteten i uddannelser er at tænke langsigtet kompetenceudvikling af underviserne. Den strategi er man langt med på School of Business and Social Sciences (BSS), hvilket var årsagen til, at uddannelsesminister Morten Østergaard i november var på besøg hos Center for Undervisning og Læring (CUL). Her blev han inspireret til, hvordan man kan arbejde med at styrke kvaliteten af undervisningen i de videregående uddannelser
”På BSS er kompetenceudvikling af underviserne en strategisk satsning, hvor vi bl.a. har udviklet kursuspakker til alle karrieretrin fra studenterundervisere til professorer. Det er forholdsvist udsædvanligt at arbejde med at styrke undervisernes kompetencer på denne systematiske måde, og det var Morten Østergaard derfor interesseret i at høre mere om”, forklarer leder af CUL Torben K. Jensen.
Der skal mere til end blot regulering og rammer
Ministeren fik blandt andet indsigt i den incitamentsstruktur, som er knyttet til kompetenceudviklingen af underviserne og et par af CUL’s nyeste udviklingsprojekter – f.eks. satsningen på ’blended learning’ og implementeringen af Blackboard. Derudover fik han konkrete råd til, hvad man fra CUL’s side mener, der skal til for at skabe en bæredygtig kvalitetsstrategi på uddannelsesområdet:
”Ministeriet er bedst til at sætte rammer og lave reguleringer. Det ser vi blandt andet i form af nationale akkrediteringer og udviklingskontrakter. Men en konkret og bæredygtig udvikling af kvaliteten i undervisningen kræver, at man kommer længere ned i substansen af pædagogisk og didaktisk viden og går ind og dygtiggør den enkelte underviser og studerende – og det er faktisk uden for regeringens rækkevidde. Men det, de kan gøre, er at investere og støtte - for eksempel via puljemidler, som uddannelsesinstitutionerne kan søge til at etablere og udvikle kompetencerne og ressourcerne til at kunne styrke undervisningen”, understreger Torben K. Jensen.
Læs mere om Center for Undervisning og Læring
Læs mere om kvalitetsløft på de videregående uddannelser