Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nogen skal turde skabe noget

For 10 år siden blev grunden lagt til én af de første og mest succesfulde start-up IT-virksomheder grundlagt af AU-studerende. Mød Morten Astrup Christensen og Jonas Vognsen, der har skabt IT Minds, hvor studerende spiller hovedrollen – og hvor ambitiøse forretningsmål lever side om side med LEGO, PlayStation og bordtennis.

29.09.2020 | Ida Hammerich Nielson

Jonas Vognsen og Morten Christensen, partnere i IT Minds.

Jonas Vognsen og Morten Astrup Christensen, partnere i IT Minds, er enige om, at deres bedste minde fra studietiden er Klubben, Handelshøjskolens/Aarhus BSS’s legendariske studenterbar: ”Det var et fantastisk sted. Én af vores studiekammerater var startet på Handelshøjskolen udelukkende på grund af Klubben! Det var et helt særligt samlingspunkt, og grundlaget for vores faglige og personlige netværk i dag blev faktisk grundlagt i Klubben,” siger Morten Astrup Christensen. Foto: Ida Marie Jensen, AU Foto

En Superman T-shirt. En Hawaiiskjorte. Og en sort trøje med teksten ”Just code”. Tøjstilen blandt medarbejderne i virksomheden IT Minds er afslappet, men stemningen iblandt dem er fokuseret og professionel. I det store, industrielle kontorlokale på Katrinebjerg med farverige vægmalerier og Star Wars-modeller på hylderne sidder 20-30 unge mennesker bøjet over computerne. De laver IT-løsninger til kunder som Vestas, Tryg og Jyske Bank. Mange af de ansatte i IT Minds er IT-studerende på Aarhus Universitet.

”Hele idéen med IT Minds er at skabe en forretning, hvor unge kan få en god start på deres karriere og anvende deres teori i praksis til gavn for virksomhederne. Gennemsnitsalderen er 26 komma-et-eller-andet, og det betyder selvfølgelig noget for virksomhedens kultur,” siger partner Morten Astrup Christensen.

Jonas Vognsen, der også er partner i IT Minds, supplerer:

”Vi skelner ikke mellem, om du er studerende eller færdiguddannet. Vi er alle sammen ambitiøse, passionerede nørder. Samtidig har vi noget, der minder om en studiekultur med mange forskellige fællesskaber som kaffeklubber, løbeklubber og brætspilsklubber. De studerende har formet virksomhedens kultur, og det prøver vi at fastholde,” siger Jonas Vognsen.

Mor delte flyers ud

Det hele startede for 10 år siden. Jonas Vognsen og Morten Astrup Christensen læste begge økonomi på det tidligere Handelshøjskolen, nu Aarhus BSS. Her opdagede de, at IT-studerende har kompetencer, som burde komme virksomheder til gode.

”På en måde er det spild, når IT-studerende har studiejobs på caféer eller tankstationer. På kandidatstudiet kan de jo sagtens udvikle software, der kan bruges til noget, og det kan både studerende og virksomheder få noget ud af,” siger Morten Astrup Christensen.

De to studerende lejer i 2010 et lille lokale på Søren Frichs vej, der lige præcis kan rumme fire skriveborde til de to stiftere samt to nyansatte IT-studerende. Herefter følger en lang og hård periode med forsøg på at skaffe kunder. Deres forældre hjælper sågar med at dele flyers ud for den nystiftede virksomhed.

”Vi startede fra bunden og havde ingen kunder eller netværk i en lang periode. Det var op ad bakke at ringe rundt i flere måneder næsten uden at få kunder. Man skal være vedholdende. I sådan en situation var det godt at være to,” siger Jonas Vognsen.

Vedholdenheden betalte sig, og i dag har IT Minds 180 ansatte i fire afdelinger i Aarhus, København, Aalborg og Oslo og har efterhånden leveret IT-løsninger til mere end 432 kunder.

 

Nogen skal turde skabe noget

Morten Astrup Christensen og Jonas Vognsen fik i begyndelsen af deres start-up karriere sparring hos Studentervæksthus Aarhus, og de har med interesse fulgt den udvikling, hele iværksætterområdet er gået igennem – senest med The Kitchen, AU’s iværksætterfællesskab for studerende. 

”Iværksætteri er blevet meget mere mainstream, end det var for 10 år siden. Aarhus Universitet gør rigtig meget for at inspirere de studerende og give dem værktøjer, der gør, at de får lyst til at springe ud som iværksættere,” siger Jonas Vognsen.

”Det er vigtigt for samfundet, at nogle tør tage teten og skabe noget. Det er også vigtigt for den enkelte studerende, der altid kan bruge kompetencerne fra et start-up forløb, også selvom man ender med at blive ansat i en virksomhed. Det ser godt ud på et CV, at man prøver noget af,” siger Morten Astrup Christensen.

Når man har sin egen virksomhed, kan man lynhurtigt træffe en beslutning og se resultatet. Og man brænder for sit arbejde på en helt særlig måde, lyder det fra Jonas Vognsen:

”Hvis noget går skidt for virksomheden, får jeg det næsten fysisk dårligt! Fordi det er noget, jeg selv har skabt. Men når det går godt, er det så også så meget federe.”

Læs mere om IT Minds på deres hjemmeside

Læs mere om AU's iværksætterfællesskab The Kitchen

Samarbejde, Offentligheden/Pressen, Ekstern målgruppe, Aarhus Universitet, Alumne, Alle AU-enheder