Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ny CESU-undersøgelse skal afdække undervisningen på Health

Mere end 2.000 undervisere modtager i disse dage et spørgeskema om deres erfaringer og tilgang til undervisningen. Svarene skal forskningsunderbygge den gode undervisning på Health og hjælpe CESU til at målrette deres indsatser, som skal forbedre undervisningen.

07.06.2016 | Mette Louise Ohana

Medarbejdernes tilgang til undervisningen bliver nu undersøgt. Foto: Jesper Rais, AU

Medarbejdernes tilgang til undervisningen bliver nu undersøgt. Foto: Jesper Rais, AU

For første gang kortlægger Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser (CESU) nu ansættelsesforhold, kompetencer, erfaringer og tilgange til undervisning, som findes blandt underviserne på hele Health. Det sker i takt med, at der i stigende grad bliver sat strategisk og konkret fokus på undervisningen fra ledelsens side og pga. institutionsakkrediteringen, som er i gang på hele AU.

Ved hjælp af et spørgeskema til alle undervisere og vejledere vil CESU få et overblik over de pædagogiske kompetencer og erfaringer på fakultetet.

”Vi vil gerne hjælpe underviserne og vejlederne til at være bedst muligt klædt på til opgaven i en tid, hvor der er pres på uddannelsesvilkårene – både på universitet og i sundhedssystemet – fra flere sider bl.a. i kraft af fremdriftsreformen. For at kunne det er vi nødt til at have et overblik over, hvor vi står på Health,” fortæller Mette Krogh Christensen, som er lektor på CESU og står bag undersøgelsen.

Vigtigt med høj svarprocent

Underviserne på Health er en broget flok af fastansatte, tidsbegrænsede ansatte og undervisere, der har deres primære ansættelse et andet sted end AU. Netop det gør det vanskeligt at få et overblik over undervisningskompetencerne.

”Jeg vil gerne opfordre til, at man deltager i undersøgelsen, også selvom man kun underviser i få timer på AU. Både for at undersøgelsen bliver repræsentativ, og vi får så stor viden som mulig, men også af hensyn til de studerende. De ved jo ikke nødvendigvis, hvor lidt eller meget en lærer underviser, og hvilken pædagogisk erfaring vedkommende har. Og de studerende er både glade for og har krav på god undervisning og vejledning,”siger Mette Krogh Christensen.

Mere målrettet hjælp til underviserne

Undersøgelsen er inspireret af australsk forskning inden for området og vil blive brugt af CESU i tæt samarbejde med studielederne og de nyudnævnte ambassadører for undervisning. Bl.a. vil undersøgelsen kortlægge, i hvilket omfang underviserne på Health har et student-centered eller teacher-centered approach til undervisning.  

”Med resultatet kan vi i højere grad målrette indsatsen for at løfte undervisningen på Health. Vi får fx bedre mulighed for at målrette kurser, så de matcher undervisernes behov. Vi kan også se, om der er gode erfaringer ét sted, som med fordel kan bruges til videndeling et andet sted. Eller vi kan se, om der er steder, der er særlig udfordret, hvor vi skal koncentrere vores indsats i en periode,” fortæller Mette Krogh Christensen.

Resultatet ligger klar i november 2016.


Læs mere om CESU.


Yderligere oplysninger

Lektor Mette Krogh Christensen
Aarhus Universitet, Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser
Direkte telefon: 8620 5227
Mobil: 3134 3093
mkc@cesu.au.dk

Uddannelse, Videnskabelig medarbejder, Health, Institut for Biomedicin