I uge 38 er der lidt flere grunde end sædvanligt til at tage cyklen på arbejde, når Aarhus Universitet gør en særlig indsats for, at det skal være attraktivt at vælge cyklen. Det handler om at gøre en forskel for klimaet.
16.09.2021 |
”Jeg cykler til campus hver dag – undtagen i vintermånederne. Det gør mig glad og giver mig god energi”, siger Gitte Grønning Munk, som er cykelambassadør for AU og til dagligt konferenceplanlægger på Administrationscenter Arts.
Gitte Grønning Munk er én af i alt 12 AU-ansatte, der har sagt ja til at medvirke i universitetets cykelkampagne, som sætter fokus på fordelene ved at cykle. I kampagneugen fra den 20.-24. september bidrager hun sammen med de 11 andre til at inspirere kollegaer til at cykle til og fra arbejde.
Du kan møde Gitte og de andre AU-medarbejdere i små videoer på universitetets interne kanaler og på plakater, som hænger rundt omkring på campus i kampagneugen.
På campus i Aarhus vil der fra mandag til torsdag i uge 38 også blive uddelt vandflasker, grønne snacks og reflekser til cyklende medarbejdere. Derudover kan man i ugens løb finde mobile cykelværksteder på campus i Aarhus og i Emdrup, hvor man kan få efterset sin cykel. Endelig kan man på et nyt digitalt cykelparkeringskort orientere sig om, hvor cyklen kan holde, og hvor der findes pumpestationer, hvis dækket trænger til lidt luft.
Cykelkampagnen udspringer af Aarhus Universitets klimastrategi 2020-2025, som bl.a. indeholder et delmål om at fremme andelen af medarbejdere og studerende, som vælger et klimavenligt transportmiddel til og fra universitetet. Universitetet skal gøre det så attraktivt som muligt at vælge cyklen, siger universitetsdirektør Arnold Boon:
”Mange vil gerne cykle, og det vil universitetet gerne bakke op om ved at gøre det attraktivt og nemt at cykle. Ikke bare i uge 38, men i det daglige, året rundt. Derfor har vi fokus på at tilbyde gode cykelforhold på universitetets områder – og blandt andet cykelparkering spiller en vigtig rolle, når vi drøfter universitetets fysiske campusudvikling”.
AU kan som universitet bidrage til et bedre klima, tilføjer han:
”Det gør vi gennem forskning, men også gennem vores handlinger. Med tusindvis af medarbejdere og studerende er vi så stor en institution, at når vi gør en fælles indsats, gør det en forskel. Det er indsatsen i uge 38 med til at markere, og forhåbentlig kan den inspirere flere til at tage cyklen”, siger han og understreger, at der kan være mange gode grunde til, at man må vælge andre transportmidler.
Cykelkampagnen er udviklet og drevet af AU’s Green Team, som arbejder med at implementere universitetets klimastrategi 2020-2025. Programleder for universitetets klimaindsats Susanne Søes Hejlsvig forventer, at kampagnen bliver en årligt tilbagevendende begivenhed på universitetet.
”I år prøver vi primært kampagnen af på vores campus i Aarhus, og vi er spændte på at se, hvordan medarbejderne tager imod den. På baggrund af de erfaringer, vi gør os, vil vi efterfølgende kigge på, hvordan vi kan fortsætte og videreudvikle kampagnen, så den fremover også kan rumme flere lokationer,” siger Susanne Søes Hejlsvig.