Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ny organisering af kommunikationsområdet

Universitetsledelsen har besluttet en ny organisering af kommunikationsarbejdet på universitetet.

05.12.2014 | Svend Aage Mogensen

Da rektor den 22. oktober præsenterede ledelsens beslutning om ny administrativ struktur, gjaldt det også for kommunikationsområdet, at enhederne i de administrative centre fremover skulle referere til administrationscheferne på fakulteterne. Samtidig lancerede han en særskilt proces om den fremtidige placering af Fællesområdets kommunikationsenhed, der ikke skulle fortsætte som et selvstændigt vicedirektørområde. Den proces er nu afsluttet.

Sådan organiseres kommunikationsområdet
Størstedelen af den hidtidige kommunikationsafdeling i Fællesadministrationen bliver en del af vicedirektørområdet Forskning og Erhvervssamarbejde, der samtidig skifter navn til Forskning og Eksterne Relationer. På dette vicedirektørområde vurderede ledelsen, at der var de største synergifordele i forhold til en placering ved andre vicedirektørområder. Her vil man fremover kunne finde de kommunikationsmedarbejdere, der arbejder med rekruttering, event og omdømme, de grafiske designere, fotograferne og tv/video-medarbejdere samt universitetets universitetshistoriker.

Medarbejdere i den nuværende enhed Web og Digitale Platforme flyttes til IT, som af samme grund ændrer navn til IT og Digitale Medier. Universitetsledelsen vurderer, at den konstellation giver det bedste grundlag for bl.a. arbejdet med at øge brugervenligheden på AU’s hjemmeside.

Omnibus får ophæng til IT og Digitale Medier og fortsætter som uafhængig universitetsavis.

Ny ledelsesnær kommunikationsenhed
De øvrige medarbejdere (fra enhederne Intern Kommunikation og Ekstern Kommunikation) overgår til Universitetsledelsens Sekretariat, hvor der skal oprettes en ny, smal kommunikationsenhed, som den eksisterende Presseenhed også vil indgå i.

”Det har været et ønske fra alle fakulteter, at der blev oprettet en proaktiv og operationel kommunikationsenhed tæt på rektoratet og universitetsledelsen for at samle universitetets strategiske kommunikation, så vi i højere grad kan markere Aarhus Universitet i den offentlige forsknings- og uddannelsesdebat. På de interne linjer stiler vi mod en bedre koordinering af aktiviteterne, og bedre rammer for dialog mellem medarbejdere og studerende og universitetsledelsen,” fortæller prorektor Berit Eika. Hun har på vegne af universitetsledelsen stået for den proces om organisering af kommunikationsområdet, som blev sat i gang den 22. oktober.

Forbliver i Fredrikshus
I processen har fakulteter, vicedirektører og medarbejdere givet deres bud på en ny organisering som input til universitetsledelsen. Medarbejderne i kommunikationsafdelingen havde selv som førsteprioritet ønsket at forblive en samlet enhed.

”Vi har vurderet hvert kommunikationsspeciale særskilt for at se, hvor der var de største synergieffekter, og ledelsen har truffet sin beslutning på det grundlag,” forklarer Berit Eika.

”Vi er også klar over, at det har været en udfordrende proces for medarbejderne at gå gennem denne ekstra proces og at det har tappet kræfter,” siger hun.

Medarbejderne har argumenteret for at de medarbejdere, som bliver en del af Forskning og Eksterne Relationer, måtte blive siddende i Fredrikshus, hvor der bl.a. er lagerplads, universitetshistorisk magasin og fotostudie.

”Der har været et godt fagligt samarbejde i afdelingen, og det vil vi gerne bevare bedst muligt, så det ønske har vi sagt ja til,” fortæller prorektor.

Formelt træder ændringerne i kraft til nytår.

”Foran os står så et arbejde med at få de nye samarbejdsrelationer til at fungere; både at fastholde eksisterende netværk og skabe nye samarbejdsstrukturer, der kan styrke koordineringen med de administrative centre,” forklarer Berit Eika.

De nuværende tværgående samarbejdsfora for fx rekruttering, web og sociale medier m.fl. fortsætter.  

Alle grupper, Alle AU-enheder, Administrativt, Aarhus Universitet, Administrativt