AU har lanceret en ny rekrutteringskampagne, som skal give potentielle ansøgere en bedre fornemmelse af studielivets faglige og sociale op- og nedture.
13.02.2020 |
Plask! Plask!
Sådan starter den to minutter lange film, der står i centrum af Aarhus Universitets nye rekrutteringskampagne, som skal fange ansøgernes opmærksomhed op til årets ansøgningsfrister.
De to plask kommer fra studerende, som er hoppet i vandet og forsøger at genfinde orienteringen under overfladen.
”Det var vigtigt for os, at kampagnen tog udgangspunkt i den usikkerhed, man kan føle både som studiesøgende og som studerende. Vi ville lægge lidt afstand til det idealiserede billede af studielivet og vise, at tvivl og usikkerhed er både naturligt og legitimt. Det er vigtigt, at vi tager ansøgerne og deres valg alvorligt. Det gør vi kun ved at vise, at vi forstår, at valget af uddannelse kan være lidt som at springe ud på dybt vand. Men springet er samtidig et spring til at lære en masse nyt og vokse som menneske. Billederne af de to studerende i vandet fungerer godt som symbolik – og så er det også et lille nik til universitetets motto”, fortæller Anne Teglborg, der som afsnitsleder i Vejledning og Studieinformation har haft ansvaret for at udvikle kampagnen.
Vaskeægte AU-studerende
De to studerende, der i filmen oplever både kærestesorger og lange aftener på læsesalen, såvel som faglige triumfer og gode fester, læser også på Aarhus Universitet i virkeligheden. Det var ifølge Anne Teglborg et bevidst valg, som skulle gøre filmen mere realistisk:
”Videoen skal være et blikfang, men den skal også være troværdig, så den er med til at skabe en god forventningsafstemning med ansøgerne. Derfor virkede det rigtigt med to studerende, som har oplevet de her ting i virkeligheden. Filmen er faktisk også produceret af tidligere AU-studerende, så de har også prøvet vores studieliv på egen krop. Jeg tror, det har haft stor betydning for slutresultatet, at alle har haft hjertet med i det, og det håber jeg, at ansøgerne også kan mærke”.
Første del af tragten
Anne Teglborg understreger samtidig, at rekrutteringskampagner aldrig kan give et fuldt indblik i livet som studerende, men det er heller ikke hensigten:
”Meningen med kampagnen er, at ansøgerne skal gå fra videoen til vores hjemmeside og allerhelst videre til studievejledningen eller et åbent hus-arrangement, så vi kan få en direkte dialog med dem. Jo mere viden, man har om sine muligheder, jo større er sandsynligheden for, at man i sidste ende bliver glad for sit studievalg og gennemfører uddannelsen. Så det ultimative mål med filmen er, at den skaber en indledende kontakt, som giver ansøgerne lyst til at søge mere viden om Aarhus Universitets uddannelser.”
Kampagnen og konceptet, som er godkendt af Udvalget for Uddannelse, skal være aktive i de kommende tre år.