Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ny studieordning giver bedre læger

I fremtiden vil nyuddannede læger være bedre rustet til mødet med patienterne. Det skyldes en ny studieordning, der har skabt bedre sammenhæng mellem teori og praksis. Læs her om en studieleders erfaringer med at nytænke og udrulle studieordningen.

02.07.2013 | Mette Louise Ohana

Den nye studieordning skaber bedre sammenhæng mellem teori og praksis. Sidste år modtog Anne Mette Mørcke Aarhus Universitets pædagogiske hæderspris for sin visionære indsats som studieleder.

Den nye studieordning skaber bedre sammenhæng mellem teori og praksis. Sidste år modtog Anne Mette Mørcke Aarhus Universitets pædagogiske hæderspris for sin visionære indsats som studieleder.

Når første hold studerende aflægger lægeløftet om et år, er det en tilfreds studieleder, som sender dem ud i verden. Holdet er det første, som har gennemført medicinstudiet på en ny studieordning, og det betyder blandt andet, at de er bedre forberedte på arbejdet som læger.

”Helt overordnet er vores mål at skabe bedre sammenhæng mellem teori og praksis. Samtidig vil vi gerne træne de studerende i at blive mere patientorienterede, og i det hele taget ønskede vi at forbedre overgangen fra studie til lægejobbet, så de ikke får et chok, når de kommer ud i virkeligheden,” fortæller Anne Mette Mørcke, der er studieleder på medicinuddannelsen.

Baggrunden for ændringen var en slidt studieordning, som ingen længere var tilfreds med. Det gav mulighed for ikke bare at revidere, men helt at nytænke studieordningen til gavn for de studerende. Det satte gang i en længere proces, hvor alt hvad man plejer, blev vendt på hovedet.

Holder fast i visionen

Som en start blev der nedsat fem arbejdsgrupper, der skulle arbejde med de problemstillinger, man kunne se, og som formulerede visionerne for uddannelsen. Derefter blev der nedsat udvalg, som skulle designe de enkelte fag.  Arbejdsgruppernes forslag viste sig at blive helt centrale for det videre arbejde med ændringen af studieordningen.

”Trods planlægning kan økonomi og logistik være en udfordring for implementering af selv de bedste ideer. Derfor har det været en stor hjælp at kunne gå tilbage til visionerne, så vi har kunnet minde os selv om, hvad det egentlig var vi ville, og så tilpasse det virkeligheden bedst muligt,” forklarer Anne Mette Mørcke.

Bedre kobling mellem teori og praksis

Ændringerne blev først implementeret på kandidatuddannelsen, hvor behovet var størst. Det har betydet en periode med overgangsordninger for nogle studerende og løbende justeringer. Men de omfattende ændringer og den lange proces har ifølge Anne Mette Mørcke været det hele værd:

”Vi er meget tilfredse med at have fået skabt en kandidatdel, hvor praktikken er kommet i højsædet. Der er mindre udenadslære og mere fokus på praksis. Vi hjælper i langt højere grad de studerende med at koble det, de lærer i bøgerne, med det, der foregår hos patienterne. Samtidig har vi også sat fokus på at træne nogle af de færdigheder, som man ikke kan læse sig til i en bog, for eksempel hvordan man kommunikerer med patienter. Vi tror på, at vi med den nye uddannelse ruster vores studerende bedre til virkeligheden som læger.”

Arbejdet slutter aldrig

Til trods for, at det første hold studerende på den nye studieordning nu er nået til 11. semester og snart er færdiguddannede, er arbejdet ikke slut.

”Studiereformen har udviklet sig til at være en fortløbende proces. Vi justerer uddannelsen løbende, og det vil vi blive ved med på baggrund af tilbagemeldinger og de nye ideer, der opstår i fagmiljøerne. Det kan måske være en lidt kaotisk måde at arbejde på nogle gange, men til gengæld får vi gode tiltag ud af det, og det er det vigtigste,” siger Anne Mette Mørcke.

Yderligere oplysninger

Studieleder på lægeuddannelsen Anne Mette Mørcke
Aarhus Universitet
Direkte telefon: 8620 5221
amm@medu.au.dk

Uddannelse, Health, Forskningsårsstuderende, Institut for Biomedicin, Kommende studerende, Institut for Klinisk Medicin, Studerende, Teknisk/administrativ medarbejder, Udvekslingsstuderende, Videnskabelig medarbejder