Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nye regler for Health-studerende på sociale medier

Health-studerende skal tænke sig om en ekstra gang, før de deler billeder fra deres klinikophold, praktik eller projektforløb på deres egne sociale medier. For der er mange regler, når man har med patienter eller borgere at gøre. Nye retningslinjer gør det tydeligt, hvor grænsen går.

09.08.2019 | Mette Louise Ohana

Retningslinjerne gælder for alle typer sociale medier som fx Messenger, Snapchat, Instagram, Facebook og Twitter, ligesom blogs og websites også er inkluderet. Foto: Colourbox

Må man fortælle om sine oplevelser fra en operation til sine medstuderende på Messenger? Må man tage billeder af løbere til et motionsløb arrangeret af ens praktikplads? Eller af en patient med en sjælden sygdom hvis personen har givet lov? Og hvad gør man, hvis man bliver kontaktet af en patient privat?

Man kan nemt blive i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert på sociale medier, når man skifter universitetsmiljøet ud med et ophold fx på et hospital, i en tandklinik eller en kommune. Og der er også markant forskel på, hvilke informationer man må dele, og i hvilke situationer man kan hive mobilen frem, afhængig af om man repræsenterer en arbejdsplads eller befinder sig på en læsesal, og hvilke oplysninger man deler.

For at undgå at de studeredende træder forkert, har Health vedtaget en række retningslinjer for vores studerende i klinik, praktik og i projektforløb.

Vigtigt at studerende opfører sig professionelt

Mobilen og sociale medier er allestedsnærværende i ethvert ungt menneskes liv. Og er således også med i lommen eller tasken, når de studerende bevæger sig ud på arbejdspladserne.

”At vide hvordan man bruger – og ikke mindst ikke bruger – sociale medier er en vigtigt del af den professionelle praksis, som vores studerende skal lære, så snart de træder ind på en arbejdsplads. De studerende skal huske, at de repræsenterer ”rigtige” læger, tandlæger og virksomheder, så snart de har kittel eller navneskilt på eller henvender sig til nogen på vegne af en organisation. Ligesom de jo også repræsenterer universitetet, når vi sender dem ud,” siger Charlotte Ringsted, prodekan for uddannelse på Health.

På nogle studier skal de studerende være ekstra opmærksomme på, hvilken kasket de har på.

”På Tandlægeskolen ligger klinikken samme sted, som de studerende får undervisning, og man kan derfor komme til at glemme at træde ind i den professionelle rolle, når man står med patienter. Men for patienterne er det altafgørende, at de studerende opfører sig, som man ville forvente af en færdiguddannet ansat. Det er vores håb, at undervisere og vejledere vil henlede de studerendes opmærksomhed på, at vi har nogle retningslinjer på dette område, så de studerende ikke kommer galt af sted,” siger Charlotte Ringsted.

Retningslinjer for alle Health-studerende – men i to udgaver

De nye retningslinjer gælder alle studerende på Health, der er i klinik, praktik og projektforløb. Men da arbejdsopgaver og -situationer adskiller sig for de forskellige fagligheder, afspejler det sig i retningslinjerne, som derfor findes i to udgaver - en for studerende i klinik/praktik (tandlæger, medicin og andre tandfaglige) og en for studerende i projektforløb (idræt og folkesundhedsvidenskab).

Retningslinjerne ligger på alle studieportalers hjemmesider, og alle studerende bliver undervist i dem fra efterårssemestret 2019.

Retningslinjerne er blevet udarbejdet i Healths Uddannelsesforum.

Kontakt

Prodekan for uddannelse Charlotte Ringsted
Aarhus Universitet, Health
Mobil: 93 50 82 22
Mail: charlotte.ringsted@au.dk

Administrativt, Administration (Faglighed), Studerende, Institut for Biomedicin, Health, Politik og strategi, Teknisk/administrativ medarbejder, Institut for Folkesundhed, Videnskabelig medarbejder, Institut for Klinisk Medicin