Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyhedsbrev 38 fra Institutlederen

Kære alle medarbejdere på IOOS - vintermørket sniger sig ind på os, og her er et udsnit af novembers lyspunkter på IOOS (Corona undtaget).

24.11.2020 | Siri Beier Jensen

INTERNT PÅ INSTITUTTET

Midt i en coronatid - pas godt på hinanden
Det er otte måneder siden, universitetet lukkede ned, og vi prompte blev sendt hjem. Siden har vi arbejdet hjemmefra og på instituttet i meget varierende omfang, og brugt mange kræfter på at omlægge undervisning og eksaminer. Og ganske særligt for vores institut, så har vi været hårdt spændt for i forhold til hurtigst muligt at få kommunikeret hyppigt skiftende kliniske retningslinjer fra sundhedsmyndighederne ud til alle medarbejdere og studerende, så vi har kunnet efterleve retningslinjerne og dermed fortsat har kunnet opretholde vores vigtige kliniske undervisning på alle uddannelser. Det er benhårdt, besværligt og udmattende. For vores studerende og for alle os, der er ansat på IOOS. Det ser desværre ud til, at den her vanskelige virkelighed og de sværere arbejdsvilkår fortsætter et stykke tid endnu.

Selv om der kan spores en vis corona-metaltræthed hos os alle, så vil jeg sætte kæmpe spotlight på, at vi er lykkedes med at holde vores uddannelser og forskning i gang på fornemste vis takket være jeres allesammens ukuelighed og store indsats – på tværs af alle arbejdsfunktioner, som I dækker på IOOS.

Og i samme åndedrag vil jeg opfordre jer til at hjælpe hinanden med fortsat at holde gejsten oppe. Drag omsorg for de kolleger, som ikke trives godt under disse omstændigheder og tag vare på hinanden så godt, det kan lade sig gøre med de fysiske og sociale begrænsninger, coronaen sætter. For nogle vil det være faglig sparring og hjælp til hvordan arbejdet kan udføres underlagt corona-retningslinjer, der gør en forskel og skaber tryghed – for andre vil det være mere kollegiale initiativer som en kop kaffe på Zoom, en gåtur i Universitetsparken i frokostpausen eller måske bare et telefonopkald til de kolleger, vi nu ikke ser hver dag.

Pas på hinanden og gå til nærmeste leder, hvis I oplever arbejdsrelaterede problemer.

Fakultetet har i øvrigt oprettet en hjemmeside, hvor man kan følge med i smitteudviklingen blandt ansatte på Health. Der findes en tilsvarende hjemmeside med en oversigt over smittede studerende.

Og så vil jeg appellere til forståelse for hvornår og hvordan retningslinjer fra myndighederne meldes ud gældende på IOOS. Når statsministeren har været på med en ny melding, så går det først til Forsknings- og Uddannelsesministeriet og Børne- og Undervisningsministeriet, derefter til Danske Universiteter, Aarhus Universitets ledelse, vores fakultet Health, hvorefter det skal tilpasses lokalt på IOOS.

Eller vi får direkte melding fra Sundheds- og Ældreministeriet/Sundhedsstyrelsen/Styrelsen for Patientsikkerhed om nye kliniske retningslinjer, som så skal tilpasses vores forskelligartede undervisningsforhold og meldes ud til IOOS – det er et sisyfosarbejde i øjeblikket med daglige ændringer i smittetryk rundt omkring i landet, og vores IOOS Hygiejneudvalg, IOOS corona-taskforce og institutledelsen gør vores bedste for at I får tydelige og hurtige meldinger om hvordan vi skal gebærde os – og alle medarbejdere har selvfølgelig pligt til at holde sig opdateret og at efterleve retningslinjerne, se link til vores hjemmeside her: Hygiejne - skærpede retningslinjer ang. Coronavirus.

Viceinstitutlederne fortsætter endnu tre år
Der er allerede gået tre år siden vi implementerede vores nye organisering som IOOS. Og det er allerede tre år siden, at Caroline Hørsted og Lene Baad-Hansen tiltrådte funktionerne som henholdsvis viceinstitutleder for uddannelse og viceinstitutleder for forskning og talentudvikling. Viceinstitutledernes funktionsområder er at stå i spidsen for at lede og koordinere det uddannelsesstrategiske og det forskningsstrategiske arbejde på IOOS, at indgå i den daglige ledelse af instituttet, og fungere som stedfortrædere for institutlederen. Viceinstitutledere udpeges af institutlederen for en treårig periode med mulighed for forlængelse. Caroline og Lene har ydet en kæmpe og forbilledlig indsats, både i den daglige ledelse af instituttet og som drivkraft i arbejdet med vores nye studieordninger, The Aarhus Model of Dental Education, og vores forskningsstrategi, Orofacial Health - a part of general Health, som vi står midt i nu. Jeg har på denne baggrund tilbudt begge at fortsætte i yderligere tre år, og de har heldigvis begge sagt ja til at blive på deres poster frem til og med august 2023. Jeg glæder mig til det fortsatte samarbejde om IOOS.

Inspirerende besøg af vores internationale Advisory BoardDen 12.-13. november havde vi virtuelt besøg af fakultetets Advisory Board – et rådgivende panel af forskere og ledere fra internationale universiteter og virksomheder, som hvert andet år giver os sparring og feedback på vores strategiske udfordringer og mål. På IOOS havde vi bl.a. valgt at diskutere vores forskningsstrategi og The Aarhus Model of Dental Education med to af de meget kompetente Advisory Board-medlemmer, der havde fået til opgave at se på os med friske øjne udefra.

Det er:

  • Ariane Berdal: Institutleder og professor i oral biologi og genetik, Faculté d’Odontologie ved Université de Paris
  • Mike Curtis: Institutleder og professor i mikrobiologi, Faculty of Dentistry, Oral and Craniofacial Sciences, King’s College London

Mike Curtis har været med siden 2014, så han kender instituttet godt. Fagområde- og forskningslederne, studielederne og uddannelseslederne deltog i dele af programmet sammen med institutledelsen.

Vi mødte stor anerkendelse for vores arbejde med at fusionere to institutter med fem uddannelser, forskning og 350 medarbejdere til ét samlet IOOS. Alle ved, at det er en svær opgave, og det rådgivende panel bemærkede flere gange den positive ånd og gode atmosfære, der omgærdede vores  visioner, projekter og medarbejderne. Al den ros og anderkendelse sender jeg direkte videre til jer – IOOS er et fælles projekt. Men, vi bad dem jo ikke om klap på skulderen, men om sparring til hvordan vi kan udvikle os.

Her er et par af det rådgivende panels pointer:

  • Uddannelsesstrategi The Aarhus Model of Dental Education: I er firstmovers og har gjort jer helt unikke erfaringer med at udvikle og samtænke alle de orofaciale uddannelser. Samfund overalt efterspørger det, og I kan blive rollemodel for, hvordan vi organiserer de sundhedsvidenskabelige uddannelser – ikke bare i Aarhus, men i resten af verden. Mange andre universiteter har lysten, men ikke modet til at gøre det samme som jer. Inddrag andre universiteter i jeres udviklingsarbejde, del jeres erfaringer og idéer og træk på deres.

  • Forskningsstrategi Orofacial Health – a part of General Health: I har excellent forskning, men det virker som om, der er et uudnyttet potentiale. Vil I løfte forskningen yderligere og for eksempel tiltrække flere midler, kræver det i højere grad interdisciplinære samarbejder med andre medicinske fagområder – for eksempel med nabokolleger fra Institut for Biomedicin og Institut for Klinisk Medicin. Undersøg, hvilke kompetencer og faciliteter andre forskningscentre og -projekter mangler og bliv bedre til at fortælle, hvad I konkret kan bidrage med.

  • Medinddragelse og co-creation: Udnyt at I har mange forskellige uddannelser, kompetencer og mennesker i huset og inddrag hele instituttet og ikke mindst de studerende på tværs af faggrænser og uddannelser, når I underviser, og når I udvikler uddannelserne. Det gælder både revisionen af studieordningerne, modernisering af undervisningen med mere edu-it og blended learning (her er de studerende jer ofte teknologisk overlegne – brug dem) og den teambaserede undervisning i klinikken mellem de studerende. Samarbejde og ’co-creation’ er her nøglen til at lykkes.

 

FORSKNING, UDDANNELSE & UNDERVISNING

Syv nye intraorale scannere på instituttet
Vi har investeret i syv nye Trios-scannere til digitale aftryk af tænder på IOOS. Sektion for Protetik har stået for den faglige vurdering i valget af scannere og har forhandlet kontrakten. Vi er det eneste universitet i Norden, der har så mange nye scannere af den kvalitet. Seks af scannerne kommer til at stå forskellige steder på instituttet, så de kan dække alle vores uddannelsers behov for digitale aftryk både på klinikken og på simulationsklinikkerne. Den syvende scanner er øremærket til forskningsformål. Næste skridt er at uddanne underviserne, så vi snarligt kan begynde at bruge scannerne i undervisningen.

Har I spørgsmål eller lyst til at se de flotte scannere, så tag fat i sektionsleder, lektor Golnoush Bahrami (gbahrami@dent.au.dk) eller postdoc Yasser Haddadi (yasser.haddadi@dent.au.dk) fra Sektion for Protetik.

Og en stor tak til Golnoush og Yasser for at sikre IOOS helt i front inden for digital aftryksteknik.

Fire nye ph.d.-studerende er indskrevet på instituttet
Siden sidste nyhedsbrev har fire nye medarbejdere begyndt deres treårige ph.d.-studie hos os:

  • Akila Aiyar, Sektion for Ortodonti. Ph.d.-projekttitel: ‘Improving Management for patients with Hemifacial microsomia’. Hovedvejleder: Klinisk professor Thomas Klit Pedersen.
  • Luisa Schertel Cassiano, Sektion for Parodontologi. Ph.d.-projekttitel: ‘Oral inflammation, halitosis, and chemosensory sensitivity’. Hovedvejleder: Lektor Gustavo Nascimento.
  • Cristina Rocha Exposto, Sektion for Orofacial Smerte og Kæbefunktion. Ph.d.-projekttitel: ‘Is there a relationship between nutrition and orofacial pain?’ Hovedvejleder: Lektor Lene Baad-Hansen.
  • Joao Marcus Fuglsig, Sektion for Oral Radiologi. Ph.d.-projekttitel: ‘Ionizing-radiation-free dentistry: dedicated dental magnetic resonance imaging for implant-based oral rehabilitation’. Hovedvejleder: Lektor Rubens Spin-Neto.

Ph.d.-studiet er en treårig forskeruddannelse, hvor de ph.d.-studerende underviser sideløbende med deres forskningsprojekter og også skal uddannes til videndeling og formidling til samfundet. Det gør de under vejledning af flere videnskabelige kolleger med højere anciennitet, hvoraf én har hovedansvaret for den ph.d.-studerendes uddannelsesforløb. Det styrker instituttets forskning og den forskningsbaserede undervisning i uddannelserne, at vi får nye forskerkræfter ind i vækstlaget. Vi står samlet set stærkere med ph.d.-studerende i huset, og det er en af vores mange uddannelser, som det er vores opgave at levere til samfundet.

 

To af vores studerende er optaget på fakultetets talentforløb
Fakultetet tilbyder et toårigt talentforløb til særligt dygtige og ambitiøse studerende fra Health. Talentforløbet, som både byder på et forsknings- og innovationsspor, foregår ved siden af de studerendes egentlige fuldtidsstudie, så de studerende skal virkelig lægge kræfter i. To af vores tandlægestuderende er optaget i år, og det er virkelig imponerende oveni deres tandlægestudie. Professor Ann Wenzel og lektor Rubens Spin-Neto har gjort en stor indsats for at motivere og understøtte vores travle studerende i at søge ind og gøde jorden for en kommende forsknings- og undervisningskarriere.

Lektor Henrik Løvschall sidder i Koordinationsudvalget for Innovationssporet på Health på vegne af IOOS og har gjort en stor (og innovativ) indsats for at udbrede kendskabet til talentsporet blandt vores studerende. Se ‘dogmefilm‘-inspireret interview med en af de studerende, som har valgt at uddanne sig ekstraordinært inden for forskning og innovation under sin tandlægeuddannelse: Innovationssporet, talentudvikling, Health, AU. Spændende - jeg fik helt lyst til at forsøge at blive optaget på innovationssporet, men den går nok ikke.

God weekend,

Siri

Administrativt, Videnskabelig medarbejder, IOOS, IOOS, Navnenyt, Teknisk/administrativ medarbejder, Uddannelse, Ph.d.-studerende, Forskning, Talentudvikling