Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Personaliseret studieportal på vej

Studerende på AU kan se frem til en ny webportal, som samler alle AU’s digitale indgange for studerende på ét sted. Brugertests er i gang lige nu, og portalen bliver udviklet på baggrund af brugernes feedback.

05.05.2017 | Signe Schou

Webportalen er stadig på udviklingsstadiet. Den bliver lige nu testet af studerende på 2 uddannelser på Arts, men i løbet af det kommende år kan alle studerende på AU forvente at få adgang til den.

Alt samles et sted

Med den nye webportal skal den studerende kun gå ind ét sted for at få adgang til bl.a. skema, timeplaner, Blackboard og eksamenstilmelding. Den tilgængelige information er personaliseret, så den enkelte studerende kun ser det, som er relevant for vedkommende, og ikke skal navigere rundt i f. eks. mange studieordninger for at finde sin egen.

Det er et IT-projekt på AU, hvor inddragelsen af de studerende har været selve grundlaget for udviklingen. De har været med til at definere indhold, relevans og måden, det bliver præsenteret på. ”Det betyder, at vi ved, hvad vi skal, for det fortæller brugerne os,” siger projektleder Kim Nørskov, AU Uddannelse.

Systemets funktioner og brugervenlighed bliver udviklet løbende, baseret på de studerendes tilbagemeldinger. Det kommer også til at gøre sig gældende efter at webportalen er taget i brug.

Kontant tilbagemelding

Det er tidligt i processen, men der er grund til at glæde sig. Den konstruktive – og kontante – tilbagemelding fra brugerne har direkte indflydelse på, hvordan systemet kommer til at virke. De studerende siger blandt andet:

Unødvendigt med to links + et integreret skema til og fra timeplaner.”

”Felterne er for store. Det måtte gerne fylde lidt mindre.”

”Dejligt at studieordningen for en selv ligger så overskueligt herinde også, da det før har været svært at finde rundt i de mange udgaver af studieordninger. Skemaet for ens uge er også dejligt overskueligt.”

” Rigtig godt med genveje, da det også viser hvilke muligheder og værktøjer man har som studerende. Som det er nu skal man selv opsøge viden om hvad man kan.”

Fra september i år får alle studerende på Arts mulighed for at bruge webportalen, og herefter bliver den lanceret på de øvrige fakulteter.


Baggrund:

De studerende på AU har gennem en årrække givet udtryk for, at de finder det svært at finde rundt i de mange IT-systemer og hjemmesider, som de skal bruge for at klare sig igennem deres studie.

På den baggrund startede man i 2016 udviklingen af en ny personaliseret indgang. Denne indgang er blevet udviklet gennem det seneste halve år i en proces, hvor studerende fra hele AU har været tæt inddraget.

I maj 2017 er man begyndt at teste en prototype af systemet på Medievidenskab og Nordisk Sprog og Litteratur. Prototypeperioden er en mulighed for at lære og rette til inden lancering på hele AU.

Uddannelse, Teknisk/administrativ medarbejder, AU Uddannelse, Alle AU-enheder, Videnskabelig medarbejder