Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ph.d.-studerende er tilfredse med uddannelsen, men trivslen kan blive bedre

De ph.d.-studerende føler sig godt integrerede i forskningsmiljøerne på Health, og de arbejder selvstændigt under tilstrækkelig vejledning. Men stress og ensomhed er opmærksomhedspunkter, som Ph.d.-skolen undersøger nærmere.

06.09.2021 | Eva Kristina Hindby Koszyczarek

En undersøgelse viser, at ph.d.-studerende på Health generelt er tilfredse med uddannelsen, men at trivslen kan blive bedre. Foto: Ida Marie Jensen

En undersøgelse viser, at ph.d.-studerende på Health generelt er tilfredse med uddannelsen, men at trivslen kan blive bedre. Foto: Ida Marie Jensen

I en undersøgelse angiver hovedparten af de ph.d.-studerende på Health en generel tilfredshed med forskningsmiljøet, kvaliteten af deres arbejde og det, de lærer under uddannelsen.

Undersøgelsen giver dog anledning til at undersøge de studerendes trivsel nærmere. Ikke overraskende har covid-19 pandemien medført bekymringer blandt de studerende, hvad angår kvaliteten af deres ph.d.-uddannelse, muligheden for at etablere netværk og deres jobmuligheder.

Derudover føler hver fjerde ph.d.-studerende sig usikre på, om det, de gør, er godt nok, mens en tredjedel tænker over, om de er gode nok til at være ph.d.-studerende.

De er også blevet spurgt ind til arbejdsbelastningen som ph.d.-studerende. Her angiver knap hver tredje, at arbejdsbelastningen påvirker deres privatliv.

Hver femte føler sig ensomme på arbejdspladsen, og 12 pct. oplever alvorlige stresssymptomer som depression, mavepine og hukommelsestab. Det er bekymrende, siger ph.d.-skoleleder Helene Nørrelund.

”Det mest alarmerende i undersøgelsen er, at der er studerende, der føler sig ensomme og oplever stresssymptomer. Det duer ikke, og det skal vi undersøge nærmere. Vi skal se på, hvem det er, der oplever det, og hvad vi kan gøre for at undgå det. Det er vi allerede i dialog med ph.d.-udvalget og ph.d.-foreningen om,” fortæller Helene Nørrelund.

Sammen om at skabe god trivsel

Ph.d.-skolen, ph.d.-udvalget og ph.d.-foreningen vil blandt andet undersøge, om en mentorordning kan skabe bedre trivsel, ligesom de vil kigge på, om de aktiviteter og arrangementer, der er for de studerende, er synlige nok. Ifølge Helene Nørrelund er det i større grad de internationale studerende, der føler sig ensomme og stressede, og derfor mener hun, at det er vigtigt at undersøge, om skolen og vejlederne er gode nok til at hjælpe dem. Hun pointerer, at trivslen er afgørende for de studerendes udvikling:

”Det er svært at udvikle sig, hvis man ikke trives. Skolen skal sikre rammerne, men de studerende tilbringer meget tid ude i fagmiljøerne med deres vejledere. Så vi skal samarbejde om at skabe god trivsel. Vi skal dykke endnu mere ned i undersøgelsen for blandt andet at blive klogere på, hvornår de studerende tvivler på sig selv, og om der er nogle, der er særligt påvirkede af arbejdsbelastningen.”

”Samtidig er det vigtigt for mig at sige, at de studerende ikke skal fortvivle, når de ind imellem tvivler på sig selv. Forskerverdenen er krævende og uforudsigelig, og derfor er det helt naturligt, at man kan opleve usikkerhed. Det rammer alle forskere,” siger Helene Nørrelund.

Uddanner selvstændige forskere

Overordnet set er skolelederen dog glad for undersøgelsens resultater – særligt i lyset af at den blev gennemført efter 10 måneders nedlukning grundet covid-19.

”Jeg var en smule nervøs over at gennemføre en undersøgelse efter 10 måneders nedlukning, og det er ikke overraskende, at corona-situationen har påvirket de studerende. Men jeg er rigtig glad for, at de har taget sig tid til at besvare undersøgelsen, så vi kan blive klogere på, hvordan vi skaber de bedst mulige rammer for de studerende,” siger Helene Nørrelund.

For hende er det også vigtigt at se på, om skolen lykkes med det, der er formålet i ph.d.-bekendtgørelsen – nemlig at kvalificere den ph.d.-studerende til selvstændigt at varetage forsknings-, udviklings- og undervisningsopgaver i den private og offentlige sektor. Det mener Helene Nørrelund, at svarene i undersøgelsen peger på:

”Det er også noget af de positive ved besvarelserne – at det ser ud til, at vi opnår at uddanne selvstændige forskere,” siger hun.

God relation til vejlederne

Når det kommer til udvalget af kurser på uddannelsen, så svarer næsten alle respondenterne i undersøgelsen, at kurserne giver dem mulighed for at styrke deres generelle forskningskvalifikationer. Fire ud af fem oplever også, at der er rig mulighed for idéudveksling med andre i forskningsmiljøerne, og at der er en oplevelse af, at det er sjovt at samarbejde om forskning.

Derudover viser undersøgelsen, at de ph.d.-studerende har en god relation til deres vejledere, som de oplever som venlige og anerkendende. Til spørgsmålet om, hvorvidt de er trygge ved at spørge deres vejledere til råds, når der er noget, de er i tvivl om, svarer størstedelen ja.

”Det er rigtig positive resultater, og det viser også, at vi har nogle knaldhamrende dygtige vejledere, der har et givende samarbejde med de ph.d.-studerende,” siger Helene Nørrelund.


Fakta:

  • Undersøgelsen er gennemført i januar 2021
  • Den er udsendt til i alt 2.130 ph.d.-studerende på Aarhus Universitet med en svarprocent på 74,4
  • På Health har 491 ph.d.-studerende besvaret spørgeskemaundersøgelsen, hvilket svarer til 70 pct.
  • Undersøgelsen gennemføres hvert fjerde år
  • Undersøgelsens resultater udkom i juli 2021
  • Læs undersøgelsen her

Kontakt: 

Ph.d.-skoleder Helene Nørrelund
Aarhus Universitet, Dekanatet, Health
Mail: hwn@au.dk 
Telefon: 9350 8486 

Uddannelse, Offentligheden/Pressen, Health, Health, Ph.d.-studerende, Graduate School of Health, Teknisk/administrativ medarbejder, Videnskabelig medarbejder