AU er i øjeblikket ramt af en stime af spammails med ubehageligt og grænseoverskridende indhold. Du opfordres til at indrapportere disse spammails i Outlook.
28.05.2021 |
Måske er du en af dem, der lige for tiden oplever, at spammails med hate speech, usandheder om COVID-19 og vacciner og andet ubehageligt indhold lander i din indbakke.
I så fald opfordrer AU IT til, at du indrapporterer spammailsene i Outlook. AU’s spamfilter bliver bedre for hver indrapportering, og det tager under 30 sekunder.
Spammails med grænseoverskridende indhold kan være ekstra generende, og nogen oplever dem som voldsomme – derfor har AU IT særligt fokus på at stoppe dem. Men opfordringen til at indrapportere spam gælder generelt – også phishing. På den måde hjælpe du med at holde mængden af spam nede i din egen og dine kollegers indbakker.
Du kan indrapportere en spammail ved at bruge funktionen ’Rapportér meddelelse’ i Outlook eller ved at sende en mail, hvor du vedhæftet spammailen, til abuse@messaging.microsoft.com.
Find vejledning til begge metoder.
Det kan være voldsomt at modtage spammails med ubehageligt indhold. Du kan derfor også vælge at blokere en bestemt afsenderadresse, så fremtidige mails fra afsenderen ryger direkte i mappen for uønsket post. Du blokerer en mail ved at højreklikke på mailen i indbakken og trykke på ’Uønsket’ og ’Bloker afsender’.
Afsendere af spammails bliver mere og mere udspekulerede, og derfor vil der altid være en lille procentdel, som trænger igennem spamfilteret. Med indrapporteringer i Outlook kan det dog holdes på et minimum.
Kontakt din lokale IT-support, hvis du har spørgsmål.
Spammail er mails, som modtageren ikke har bedt om at få. Ofte forsøger afsenderen at sælge tvivlsomme varer eller viderebringe usand information. Phishingmail er et forsøg på at få fat i folks private informationer. I begge tilfælde opsnapper afsenderen mailadresser fra intetanende internetbrugere og forsøger at skjule sin egentlige identitet.