Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Samfundsansvar handler ikke om velgørenhed

Siden 1979 har Mads Øvlisen, tidl. adm. direktør og bestyrelsesformand i Novo Nordisk talt om corporate social responsibility, også kaldet CSR. For ham er det noget af det mest naturlige, og noget alle ledere burde have på dagsordenen.

24.10.2014 | Gitte Bindzus Foldager

CSR-LEDELSE

”Mit store privilegium ved at være i Novo Nordisk var, at der ikke var forskel på mine personlige værdier og virksomhedens. Jeg havde ikke kunne trives andre steder.

Ordene er Mads Øvlisens – Novo Nordisks administrerende direktør fra 1981-2000, og manden der indførte ”corporate social responsibilty” – også kaldet CSR i samme virksomhed allerede i 1979, mens de fleste andre virksomheder knap vidste, hvad det var. For ham var det på tidspunktet det eneste rigtige at gøre.

Mads Øvlisen er en af oplægsholderne til konferencen om ledelse, der afholdes af Aarhus Universitet i samarbejde med Dansk Erhverv og PFA Pension d. 21. november, og her skal han netop tale om CSR-ledelse.

”De mange udfordringer, som vi skal tackle for at alle på denne klode kan leve med et reelt håb om et liv i værdighed og tryghed, klares ikke af regeringer alene. Det er nødt til at være et samarbejde mellem virksomheder, politikere og organisationer. Vi har alle et ansvar, siger han og fortsætter:

”Jeg er så heldig at være vokset op i en virksomhed, som føler en forpligtelse til at "betale tilbage" til samfundet for de muligheder, den har fået til at drive og udvikle virksomheden – f.eks. ved at kunne tiltrække og udnytte samfundsskabte ressourcer. Jeg bad ikke Novos bestyrelse godkende, at vi tog del i CSR udviklingen.  Det lå i kortene”

Fra Den Tredelte Bundlinje til Changing Diabetes

Novo Nordisk arbejdede i mange år med social ansvarlighed efter Den Tredelte Bundlinjes princip, der handler om virksomheders bestræbelser på at skabe bæredygtighed inden for tre områder – nemlig de sociale, miljømæssige og økonomiske forhold.

”Det var vigtigt, at integrere bæredygtighed og social ansvarlighed i forretningen. Forretningsfolk er vant til at tale om bundlinjer, så derfor var det nærliggende at arbejde med dette princip,” forklarer Mads Øvlisen.

Siden 1979 er der sket meget med CSR både i Novo Nordisk og i resten af verden. I dag er virksomhedens sociale ansvar integreret i strategien Changing Diabetes, da Novo Nordisk herved har mulighed for at bidrage til at løse en samfundsopgave og bremse væksten i diabetes verden over, samtidig med at man udvikler sin forretning.

Desuden er fokusset på CSR generelt øget kraftigt, og i dag er det en del af pensum på business-uddannelser over hele verden.

”Globaliseringen har betydet meget. Virksomhederne har fået øget rækkevidde og indflydelsesmulighed, men dermed også et større ansvar for udviklingen af lokalsamfund, for respekten for menneskerettigheder, kampen mod analfabetisme og kønsdiskrimination - for blot at nævne nogle få udfordringer. Den politiske forbruger og sammenfaldet mellem it og medier har også spillet en væsentlig rolle.”

Ikke nok med en CSR-medarbejder

I dag har selv mindre virksomheder fokus på CSR, men ifølge Mads Øvlisen, er det ikke nok at ansætte en CSR-medarbejder; ledelsen skal også være aktivt engageret.

”Samfundsansvar handler ikke om velgørenhed, men om hvordan virksomheden tjener sine penge. Hvis ikke topledelsen aktivt demonstrerer, at CSR betyder noget - med politikker, mål og svar til kritikere så flytter det intet. Det kommer ikke uden ledelse, men det skal drives af folk hele vejen ud igennem organisationen, ” siger han og tilføjer, at mange små virksomheder også udøver CSR uden at være strategisk bevidste om det.

”De kalder det ikke CSR, men det er på mange måder en god, ansvarlig arbejdsplads, hvor man tager del i det lokale liv, tager praktikanter ind, underviser, støtter sportsklubber osv. Og det er jo også social ansvarlighed, det er bare aldrig blevet et strategisk mål for virksomheden, men bare noget man gør.”

Styrket rekruttering

Og hvorfor bør man så indføre social ansvarlighed i sin virksomhed?

For Novo Nordisk og Mads Øvlisen føltes det som nævnt naturligt, men ifølge den tidligere direktør har det også betydet meget for virksomhedens ry.

”Man har ikke én gang for alle dokumenteret den økonomiske begrundelse for social ansvarlighed, men vi ved f. eks., at den letter rekrutteringen og giver større kundeaccept, da kunderne føler en tryghed i at vide, at virksomheden er socialt ansvarlig, og så har medarbejdere i høj grad fundet det vigtigt, at de kunne indgå i dialog om, hvad virksomheden skal gøre socialt og bæredygtigt.”

Når man spørger ham, hvad han gør for at overbevise andre om, at CSR er vigtigt, svarer han:

”Jeg plejer ikke at prøve på at overbevise nogen. I stedet taler jeg som regel om den tilfredsstillelse, det har givet medarbejderne, og den personlige tilfredsstillelse det har givet mig. Man kan ikke pådutte en virksomhed en CSR strategi. Hvis den bliver klæbet på, fordi alle andre gør det, virker det ikke. Det værste man kan gøre er at kaste sig ud i det og så falde på maven, fordi det ikke virker.”

 

Hør mere

Mød Mads Øvlisen og andre danske topledere til arrangement - om ledelse, fredag d. 21. november på Aarhus Universitet. Læs mere og tilmeld dig her 

 

Arrangement, Alumne, Studier, Studier