Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Silkeborg-virksomhed fik unik idé af AU-studerende

175 studerende fra AU hjalp tirsdag 2. oktober virksomheder i Silkeborg med at finde løsninger på problemer fra virkelighedens verden. Vinderteamet havde udviklet et forslag til, hvordan virksomheden SVM Automatik kan præsentere sig selv og deres produkt på en helt ny måde på messer rundt om i verden.

03.10.2018 | Katrine Solvang Larsen

Vinderholdet. Fra venstre Nikolej Søe Sandberg, Rebecca Hilmer, Frederik Toftgård og Nora Goodstein. Foto: Katrine Solvang Larsen, Arts

Case competition'en "Stay Relevant" var arrangeret i samarbejde mellem Arts på AU og Silkeborg Kommune. 175 studerende satte deres fagligheder i spil for at finde løsninger på en række virksomheders aktuelle udfordringer. I konkurrence med 175 medstuderende vandt Nikolej Søe Sandberg, Rebecca Hilmer, Frederik Toftgård og Nora Goodstein fra både Nordisk og Æstetik og Kultur konkurrencen med deres løsningsforslag til en problemstilling, som virksomheden SVM Automatik A/S i Silkeborg havde stillet.

Præsentation af store maskiner

Virksomheden SVM Automatik A/S sælger maskiner til farmaceutiske virksomheder og vil gerne på messer rundt om i hele verden vise på en overskuelig måde, hvor gode de er til det.  De studerende fra Aarhus Universitet foreslog virksomheden en helt ny måde at få opmærksomhed på ved faktisk at få deres maskine til at forsvinde og i stedet lede kunderne ind i et rum, som var stærkt inspireret af en kunstinstallation.

”Mine medstuderende og jeg sad lige at talte om, at det har været meget øjeåbnende at være med, og vi har fået øje på, hvad vi kan i forhold til nogle virksomheder, der normalt ikke ligger inden for vores felt,” fortæller studerende Frederik Toftgård fra Æstetik og Kultur.

Hard work pays off

De studerende oplevede konkurrencen som meget relevant og spændende, fordi de arbejdede med konkrete cases og derigennem fik en tæt kontakt til de virksomheder, de skulle finde løsninger for.

”Jeg synes, det har været givende i forhold til at arbejde sammen i en gruppe og få lov til at udforske en ny scene for, hvordan man kan bruge sin faglighed. Det har været bekræftende og fedt at se, at vi faktisk har noget at byde på inden for et felt, som ikke nødvendigvis har noget at gøre med det, vi studerer," slutter Frederik Toftgård.


 

Fakta

Konkurrencen blev afholdt 1 og 2. oktober 2018. 1. oktober præsenterede den lokale entreprenør Lasse Chor fra firmaet Happy 42 de studerende for metoden Design Thinking og for, hvordan man kan lave en effektfuld pitch. 2. oktober drog de studerende i busser til Campus Silkeborg, hvor de en hel dag arbejdede med deres case og præsenterede den for de deltagende virksomheder.

Arts arbejder målrettet på at skabe stærke relationer til eksterne samarbejdsparter, blandt andet i gennem case-competitions og andre karrierefremmende aktiviteter for studerende. Næste aktuelle event er den tværfaglige erhvervskonference High Tech Human Health i samarbejde med Health 4. december 2018.

Arrangement, Offentligheden/Pressen, Ekstern målgruppe, Arts