Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Status: Undervisning under omlægning

Mens tusindevis af studerende og medarbejdere er forment adgang til universitetet, er en tværgående task force sammen med de mange undervisere i fuld gang med at finde ud af hvilke undervisningsforløb, der kan omlægges og afvikles ’remote’ og hvilke, der må udskydes. Her får du en status på arbejdet og finder de nuværende anbefalinger til undervisere.

18.03.2020 | Simon Byrial Fischel

Der arbejdes på højtryk med at omlægge så meget som muligt af undervisningen til at fungere på distancen. Foto: Lars Kruse/AU

Kort efter hjemsendelsen trådte i kraft, nedsatte fakultetsledelsen en tværgående task force, som har fået til opgave at omlægge fakultetets undervisning og eksaminer sådan, at så meget som muligt kan gennemføres ’remote’. Gruppen består af:

Den tværgående task force arbejder tæt sammen med Healths undervisere og de lokale studienævn om at gennemgå alle undervisningsforløb på uddannelserne og vurdere, hvordan og om de hver især kan omlægges. Der er nedsat tilsvarende lokale task forces på alle institutter.

Anbefalinger til undervisere

Gruppens nuværende anbefalinger til dig som underviser er, at du så vidt muligt lægger undervisningen om, så de studerende:

  1. Løser hjemmeopgaver, modtager spørgsmål til relevant litteratur, laver beregninger, statistiske øvelser eller andet, som er relativt let at få etableret og kommunikeret ud via Blackboard. 
  2. Deltager i forelæsninger og holdundervisning via videokonference eller ved korte videooptagelser vha. videokonferenceværktøjet Zoom.

Hold kontakten

Når et undervisningsforløb er lagt om, skal du huske at give de studerende besked via Blackboard. Det kan du med fordel gøre det via funktionerne ’Announcements’ og ’Send Mail’.

Forsøg i det hele taget at holde et højt informationsniveau omkring opgaver, deadlines, muligheder for feedback m.v. Det kan fx også være en god idé at oprette et ’Q&A forum’ på Blackboard, så dine studerende kan stille dig og hinanden spørgsmål i et åbent forum.

Hent hjælp og sparring

Mangler du faglig sparring til, hvordan du omlægger din undervisning, er CESU til rådighed, og du er velkommen til at besøge centrets hjemmeside, hvorfra du kan tilmelde dig workshop om forelæsninger som fjernundervisning og blive inspireret til alternative digitale undervisningsaktiviteter.

På AU’s corona-site om fjernundervisning finder du yderligere information og inspiration til, hvordan du kan omlægge din undervisning til fjernundervisning og vejledninger til de forskellige platforme, som du har til rådighed. Herfra kan du komme videre til fakultetets hjemmeside med nødvendige oplysninger og kontaktinformation.

Har du spørgsmål til hvilke regler, der gælder for ophavsretten, når du deler materialer med dine studerende på BlackBoard, så læs mere på Det Kongelige Biblioteks site om ophavsret. Alle studerende er blevet gjort opmærksomme på, at der gælder skærpede regler for at downloade materiale, dele streaming-links og lignende. 

Også denne situation ændrer sig time for time, og derfor holder Healths task force daglige videokonferencer, hvor der gøres status over fremgangen – så husk at holde dig opdateret på AU’s corona-site.

Prodekan: Tak for den store indsats!

Prodekanen for uddannelse, Lise Wogensen Bach, har stor respekt for den store indsats, som studieadministrationen, undervisere og ledere på uddannelsesområdet lige nu yder for at finde løsninger i en så udsædvanlig situation.

”Vi står i en meget, meget, ekstraordinær situation, der ændrer sig hele tiden. Det er en kæmpe opgave, vi står overfor, men den er ikke uoverstigelig,” siger Lise Wogensen Bach og fortsætter; ”vi arbejder alle på højttryk lige nu, men vi er fortrøstningsfulde og håber selvfølgelig på, at både undervisere og studerende vil udvise tålmodighed. Hvis vi alle sammen trækker samme vej, skal vi nok finde løsninger hele vejen rundt.”

 

Uddannelse, Administration (Faglighed), Videnskabelig medarbejder, Health, Health, Administrativt, Teknisk/administrativ medarbejder, Institut for Biomedicin, Institut for Folkesundhed, Institut for Klinisk Medicin