Nu kan alle studerende igen give deres mening til kende om studiemiljøet på Aarhus Universitet, når studiemiljøundersøgelsen skydes i gang i denne uge. Undervisere og ansatte med kontakt til de studerende opfordres til at gøre de studerende opmærksomme på undersøgelsen.
19.10.2020 |
Trivsel, feedback, kontakt til underviserne, stress og ensomhed samt chikane … Emnerne spænder bredt i den kommende studiemiljøundersøgelse, som skal være med til at sikre et godt studie- og læringsmiljø på Aarhus Universitet, og som udsendes til alle studerende i uge 43.
Som noget nyt er AU’s studiemiljøundersøgelse i år integreret i Uddannelses- og Forskningsministeriets nationale spørgeskema. Det betyder blandt andet, at de studerende kun skal udfylde ét samlet skema til forskel fra tidligere, hvor de er blevet mødt med flere forskellige skemaer – ofte med overlappende indhold.
Ifølge prorektor for uddannelse Berit Eika har det nye samlede skema en række fordele for både de studerende og for universitetet:
”Med ét enkelt skema reducerer vi antallet af spørgeskemaer, hvilket var et stort ønske fra de studerende, som også har givet deres input til emner og spørgsmål. Beslutningen om at integrere AU’s studiemiljøundersøgelse i ministeriets skema er i det hele taget truffet efter en grundig proces, hvor vi netop har haft fokus på at sikre, at AU fortsat får afdækket de hjørner af studiemiljøet, som vi har været vant til,” siger Berit Eika og fortsætter:
”Samtidig er et vigtigt argument, at vi med det nye skema får mulighed for at bruge resultaterne mere hensigtsmæssigt i vores kvalitetsarbejde på uddannelserne, fordi vi kun får data fra én samlet undersøgelse.”
Vigtigt med høj svarprocent
Jo flere studerende, der deltager, jo mere retvisende og anvendelige bliver resultaterne, understreger Berit Eika. Hun håber derfor, at alle undervisere og andre med kontakt til de studerende vil opfordre de studerende til at besvare undersøgelsen:
”Studiemiljøundersøgelsen er et af vores vigtige redskaber i arbejdet med at sikre det bedst mulige studie- og læringsmiljø for de studerende. Resultaterne indgår i vores løbende kvalitetssikringsprocesser og bruges desuden som afsæt for lokale handleplaner på de enkelte fakulteter og uddannelser. Jo højere svarprocent, jo mere målrettet kan vi bruge resultaterne i vores videre arbejde.”
Samtidig anerkender Berit Eika, at undersøgelsen lander midt i en tid, hvor studiemiljøet ikke er, som det plejer.
”Selvom studielivet lige nu er anderledes på grund af COVID-19, og selvom det kan være sværere at besvare spørgsmålene, når man er mindre på campus, er det stadig lige vigtigt, at de studerende giver deres mening til kende – også under de særlige omstændigheder. Resultaterne bidrager til, at vi får sat de rette tiltag i værk fremadrettet.”
Resultaterne bruges aktivt
Aarhus Universitet har siden 2007 gennemført en undersøgelse af studiemiljøet hver 3. år – senest i år 2017, hvor ca. 15.000 studerende deltog. Resultaterne viste her en generel høj tilfredshed blandt de studerende, men også, at flere studerende følte sig stressede og havde et behov for mere feedback.
Efterfølgende har universitetet sat en række tiltag i værk for at imødekomme de udfordringer, som undersøgelsen pegede på. Med universitetets EDU-IT-satsning har AU bl.a. sat fokus på at forbedre de studerendes feedbackmuligheder i undervisningen og har i samarbejde med de studenterpolitiske organisationer udviklet indsatser til at forebygge stress blandt de studerende. AU har desuden introduceret kampagnen ”Vi siger fra” og har sat studiemiljøet højt på dagsorden i arbejdet med den fysiske campusudvikling.
Derudover er der på fakulteterne og de enkelte uddannelser iværksat en række uddannelsesnære indsatser.
Om studiemiljøundersøgelsen
Find mere information på hjemmesiden for studiemiljø: http://www.au.dk/studiemiljo/ (opdateres løbende).