Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Studiemiljøundersøgelse 2014: Health-studerende trives bedre

Hele 92 pct. af de studerende på Health føler sig godt tilpas på deres studie. Det er den højeste andel siden indførelsen af studiemiljøundersøgelsen på AU. Der er dog også områder, hvor der fortsat er plads til forbedring.

02.09.2014 | Malene Løvig Nielsen

Studiemiljøundersøgelsen 2014 viser, at læsegrupper er populære blandt de studerende på Health. I eksamensperioder er næsten 8 ud af 10 studerende tilknyttet en læsegruppe. Foto: Lars Kruse, AU Kommunikation.

Studiemiljøundersøgelsen 2014 viser, at læsegrupper er populære blandt de studerende på Health. I eksamensperioder er næsten 8 ud af 10 studerende tilknyttet en læsegruppe. Foto: Lars Kruse, AU Kommunikation.

Den netop offentliggjorte undersøgelse af studiemiljøet på Aarhus Universitet viser, at de studerende på Health er glade studerende. De er tilfredse med deres studie, føler sig som en del af et fagligt fællesskab og vil gerne anbefale deres uddannelse til andre. Sammenlignet med tidligere studiemiljøundersøgelser går det bedre. I år 2007 og 2011 følte 90 pct. af de studerende på Health sig tilpas på studiet. Det tal er i år steget til 92 pct. Ligeså scorer Health højt, når det handler om at deltage i sociale arrangementer og bruge læsegrupper. Det faglige fællesskab og sociale sammenhold kan være en af forklaringerne på, at hovedparten af de studerende på Health har det godt.

Stressede studerende

Der er dog også områder, hvor der er plads til forbedring. Et stigende antal studerende på universitetet føler sig stressede i hverdagen. På Health oplever 16 pct. af de studerende stærke stress-symptomer i hverdagen. Dermed ligger de næsten på niveau med resten af de studerende på AU.

”En mulig forklaring kan være den megen debat om studiefremdriftsreformen og Uddannelsesministeriets øgede fokus på, at de studerende skal hurtigt igennem deres uddannelse. Samtidig har vi også nogle meget ambitiøse studerende. De er stressende over at skulle leve op til både andres og egne høje forventninger. Vi har løbende fokus på problemet og har bl.a. etableret en mentor-mentee-ordning på medicinstudiet, der har til formål at øge de studerendes trivsel,” siger sundhedsdekan Allan Flyvbjerg.

Især de tandlægestuderende er stressede. Her oplever 4 ud af 10 stærke stress-symptomer i hverdagen, mens 6 ud af 10 føler sig ramt af stress op til eksamenerne. Det kan skyldes det rammevilkår, at man som tandlæge i Danmark både skal lære teori og praksis på uddannelsen og forventes at kunne fungere som tandlæge fra dag 1, i modsætning til f.eks. de medicinstuderende, hvor man har en længere periode som yngre læge inden man helt skal stå på egne ben.

”Tandlægerne har således en særlig udfordring, som vi hele tiden er opmærksomme på, og vi gør, hvad vi kan for at støtte dem bl.a. ved at de skal arbejde sammen og støtte hinanden,” siger Allan Flyvbjerg.

Som et resultat af undersøgelsen har dekanen netop givet grønt lys til at skabe flere pladser til gruppearbejde på Health, hvilket de studerende generelt også efterspørger i undersøgelsen.

Ønske om mere feedback fra underviserne

Omkring 3 ud af 4 studerende efterspørger mere feedback på deres opgaver undervejs på studiet og efter eksamen. Samtidig mener knap halvdelen, at læringsmålene for undervisningsforløbene er uklart kommunikerede.

”Vi tager resultatet til efterretning og vil diskutere, hvordan vi kan tilrettelægge det bedre, så både læringsmål og feedback kommunikeres løbende. Det er selvfølgelig en udfordring at give individuel feedback til hver enkelt studerende i et fyldt auditorie, så vi er nødt til at se på, hvilke andre løsningsmuligheder vi har. Det er noget studienævn og institutledere allerede undersøger, og vi har også kørt et digitalt pilotprojekt på anatomi på medicinstudiet,” siger Allan Flyvbjerg.

Det nye LMS-system Blackboard, som netop nu rulles ud på hele AU, åbner også op for nye feedback muligheder. Systemet kan samtidig bruges som elektronisk læringsplatform til at aktivere de studerende på nye måder – noget, som undersøgelsen også viser, at underviserne sagtens kan blive bedre til.

Ny studieordning skal afhjælpe problemer på molekylær medicin

De mest utilfredse studerende finder man på kandidatuddannelsen i molekylær medicin. De føler ikke, at læringsmålene for undervisningen er klart formulerede, og efterlyser sammenhæng mellem det de undervises i, og det de forventes at lære.

”Undersøgelsen afspejler det faktum, at kandidatuddannelsen i molekylær medicin stadig er forholdsvis ny, og at det kræver tid og erfaring at finde ud af, hvordan den bedst skrues sammen. Særligt når den er fordelt på to fakulteter. Vi lytter derfor meget til de input vi får, bl.a. fra denne undersøgelse. De studerende har også været inddraget i den nye studieordning, der er på vej, som gerne skulle hjælpe på problemerne,” siger Allan Flyvbjerg.

Fakta om studiemiljøundersøgelsen 2014

  • Knap halvdelen af de studerende på Health har deltaget i undersøgelsen, som blev gennemført på hele AU i foråret 2014.
  • 65 % af de studerende på Health prioriterer at deltage i faglige og sociale arrangementer.
  • 8 % af de studerende på Health, føler sig ofte ensomme på studiet.
  • 14 % af de studerende på Health synes, at deres undervisere er gode til at bruge de elektroniske læringsplatforme til at aktivere de studerende.
  • 16 % af de studerende på Health føler sig stressede i hverdagen, mens tallet stiger til 36 % i eksamensperioderne
  • 18 % af de studerende ved Health mener, at der er gode muligheder for tilbagemelding på faglige præsentationer ved eksamen. Tallet er 25 % når det gælder tilbagemelding i løbet af semesteret.

Du kan se den fulde undersøgelse på studiemiljøundersøgelse2014

Yderligere oplysninger

Dekan Allan Flyvbjerg, Aarhus Universitet, Health
Mobil: 5177 9548
dean.health@au.dk

Navnenyt, Offentligheden/Pressen, Ekstern målgruppe, Health