Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Talenter trives med teamwork

Det globale arbejdsmarked er som en sportsarena, hvor aktørernes succes afhænger af deres talent og træningsindsats. Derfor uddanner Aarhus Universitet fagligt dygtige studerende, som også er trænet i en lang række kernekompetencer, der er nødvendige på det globale arbejdsmarked, som for eksempel samarbejde, innovation og global forståelse.

08.09.2014 | AU Kommunikation

"Igennem hele mit bachelorforløb følte jeg, at professorerne var meget nærværende. Hvis jeg var i tvivl om noget eller havde spørgsmål, kunne jeg altid komme op til underviseren, kalde ham/hende ved navn og få hjælp. Allerede i mit tredje semester foreslog en professor, at vi skulle samarbejde om at få en af mine seminaropgaver udgivet. Han hjalp mig med det praktiske, og vi fik den udgivet i et berømt tidsskrift. Jeg kender ikke mange universiteter, hvor studerende har disse muligheder. Det er virkelig inspirerende at være i et miljø, hvor der er så stort fokus på forskning, og dit arbejde bliver anerkendt allerede så tidligt i din akademiske karriere." Ana Luisa Carvalho e Silva, Economics and Business Administration

"Jeg begynder mit ph.d.-studium på Aarhus Universitet dette efterår. Med professor Tobias Wang som vejleder skal jeg undersøge, hvordan krybdyrs hjerter har udviklet sig gennem evolutionen. Jeg har tidligere brugt et år på at forske i Aarhus, og derfor var beslutningen om at komme tilbage til Zoofysiologi på Institut for Bioscience ganske let. Det velrenommerede institut har i flere årtier været i front, når det gælder forskning i komparativ fysiologi, og professor Wangs arbejde inden for krybdyrfysiologi er uden sidestykke. Jeg er sikker på, at Aarhus Universitet har det miljø, der skal til for at udvikle mig som forsker. Derudover ser jeg meget frem til at komme tilbage til Aarhus, som er en levende og moderne by med en rig historie." William Joyce modtog Top Student Award 2014 ved University of Manchester

Danskere samarbejder
Spørger man nogle af de mange udenlandske bachelor-, master- og ph.d.-studerende på Aarhus Universitet, beskriver de ofte, hvordan fokus på blandt andet samarbejde kommer til udtryk i uddannelserne og studiemiljøet. »For danske studerende handler det om, at gruppen skal fungere godt, og at man har en god proces. I starten var det lidt svært at forstå for mig som tysker, der er vant til meget individuel konkurrence. Gennem mit studie på Aarhus Universitet har jeg fundet ud af, at resultatet næsten altid bliver bedre, hvis man sørger for at få teamworket til at fungere,« siger bachelorstuderende Jan Cayo Fiebig fra Tyskland.

Innovation gennem refleksion
Alexandra Dragomir fra Rumænien og Sin Yintong fra Kina fortæller, at deres studier på Aarhus Universitet har lært dem at lære. »I Rumænien lærer man at lære udenad, men det fører ikke til innovation. På Aarhus Universitet har jeg til gengæld lært at reflektere over min viden og bringe den i anvendelse,« siger Alexandra Dragomir. Sin Yintong supplerer: »I Kina skal man også lære udenad, men i Danmark lærer man, at argumentet er det vigtigste. Det er nok det allervigtigste, jeg har lært på Aarhus Universitet.«

Kritisk tænkning
Spørger man professor i odontologi på Aarhus Universitet Peter Svensson, hvad der i særlig grad kendetegner studiemiljøet og forholdet mellem studerende og undervisere på Aarhus Universitet, svarer han kort og godt: teamwork. »Hvis studerende og ph.d.-studerende ikke har evnen til teamwork, bliver det svært at få arbejdet lavet,« siger han. Det uformelle forhold mellem undervisere og studerende er ifølge Peter Svensson med til at fremme endnu en væsentlig kompetence på arbejdsmarkedet: kritisk tænkning. »Når det drejer sig om ph.d.-studerende, er jeg som professor mest af alt en rådgiver eller facilitator. Altså en, der stiller spørgsmål og får de studerende til at bidrage med egne synspunkter og refleksioner. Det ville de jo ikke gøre, hvis jeg fortalte dem, hvad der var rigtigt og forkert.«

 

Alle grupper, Ekstern målgruppe, AU Kommunikation, Talentudvikling