Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Tre gode råd til et stærkt digitalt Danmark

Samarbejde, kvantespring i viden og talent på tværs skal bidrage til at udvikle et stærk digitalt Danmark.

11.06.2021 | Lonni Klitgaard

Lone Ryg Olsen, Kristian Pedersen og Johnny Laursen

Af
Lone Ryg Olsen, erhvervsdirektør
Kristian Pedersen, dekan, Faculty of Natural Sciences
Johnny Laursen, dekan, Faculty of Arts

Ambitionerne er store i regeringens Digitaliseringspartnerskab, der netop har taget hul på arbejdet. Partnerskabet skal bringe Danmark og danske virksomheder ud af coronakrisen og stærkere ind i fremtiden.

Det er en stor opgave, hvor alle gode kræfter er nødvendige.

Derfor vil vi fra Aarhus Universitet gerne bidrage med vores erfaringer med at skabe et digitalt miljø af høj klasse. Til det formål har vi samlet input fra nogle af Europas stærkeste faglige digitale miljøer, mest succesfulde iværksættere og et udbytterigt økosystem og destilleret dem til tre gode råd til partnerskabet. De kommer her:

1.       Sammen er vi stærke

Danmark er et lille land, men vi er dygtige til at arbejde sammen – også inden for digitalisering. Den styrke skal vi bygge videre på. I Østjylland har vi en digital styrkeposition, fordi mange parter gør en indsats.

Miljøet omfatter ikke bare store og små virksomheder og vidensinstitutioner som selv universitetet, men også udviklingsmiljøer som Incuba og organisationer som den nye nationale klyngeorganisation, DigitalLead, har en stærk tilstedeværelse i Aarhus.

Det er heller ikke nogen tilfældighed, at det nationale center for forskning i digitale teknologier, DIREC, har base i Aarhus. DIREC er et partnerskab mellem syv danske universiteter og Alexandra Instituttet og har Innovationsfonden som hovedinvestor.

En af DIREC’s opgaver er at støtte forskningsbaseret innovation, så ny viden bliver til nye løsninger i det offentlige og forretning i det private.

Et exceptionelt eksempel er it-virksomheden Humio, der netop er solgt for 2,4 mia. kr. til den amerikanske it-virksomhed Crowdstrike, der beskæftiger sig med cybersikkerhed. Humio er vokset ud af det aarhusianske digitale miljø, og ved salget til Crowdstrike gav adm. direktør Geeta Schmidt denne karakteristik af økosystemet: ”Jeg har altid sagt, at i forhold til de fantastiske teknologivirksomheder, der kommer fra Aarhus, er Aarhus egentlig Silicon Valley af Danmark, og det skal man være stolt af.”

Silicon Valley har sin styrke fra de mange forskellige aktører, der er placeret tæt sammen. De miljøer findes også i Danmark, og første råd til Digitaliseringspartnerskabet er at bygge videre på dem.

2.       Akademiske kvantespring

Et stærkt økosystem, uanset om det er inden for pharma, fødevarer eller digitalisering, er bygget på stærk faglig viden. På Aarhus Universitet er det oplagt at kigge i retning af Institut for Datalogi, der i QS World University Ranking netop er blevet udnævnt som det stærkeste i landet. Københavns Universitet følger lige efter, og i det hele taget har Danmark et langt højere akademisk niveau inden for computer science, end hvad vores størrelse tilsiger.

Miljøet blandt humanisterne på Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab er blandt de stærkeste i Europa, det tiltrækker gæsteforskere og ph.d.-studerende fra hele verden og udvikler løsninger til både virksomheder og offentlige institutioner i hele landet.

Det samme gør sig gældende for Cognitive Science, hvor fokus er på processer i hjernen og menneskelig adfærd, der kan omsættes til design af informationsteknologi og brugervenlig teknologi.
Karakteristisk for alle miljøer er, at de alle nyder godt af It-vest-samarbejdet, hvor Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet sammen udbyder en række forskellige it-uddannelser.

Her er målet er at være på forkant med it-udviklingen, skabe nyskabende samarbejder, så udbuddet af kompetencer inden for digital udvikling og innovation i samfundet svarer til efterspørgslen.

For nu at vende tilbage til den succesfulde iværksætter Humio, så har teknisk direktør Kresten Krab Thorup ved en tidligere lejlighed understreget, at den dybe forskning og nye indsigter er afgørende for den nye generation af digitale virksomheder:

”Vi har brug for den akademiske verden, vi har brug for de store kvantespring. Ikke kun inden for min lille virkelighed. Det gælder inden for alle områder. Og de kvantespring kommer ofte fra universiteterne.”

3.       Talenter på tværs

Der skal mange forskellige kompetencer til i et digitalt foregangsland. Der er brug for såvel den klassiske it-viden som tværfaglig forståelse. Der skal være stærke fagfolk med indsigt i både programmering, forretning og menneskelig adfærd, og der skal være adgang til den nyeste viden inden for både programmering og det gode samspil mellem mennesker og teknologi.

På Aarhus Universitet ser vi de skarpe kandidater som vores største bidrag til samfundet, og de er også det store trækplaster for de etablerede og store it-virksomheder, der har slået sig ned her for netop at være tæt på it-miljøet og sikre sig adgang til den eftertragtede arbejdskraft.

Det er for eksempel Google, VMware og Uber, hvor især adgangen til it-specialister inden for visual machines har været afgørende for deres valg af lokation.

Men det er ikke store internationale virksomheder det hele. Også de små og mellemstore virksomheder, iværksætterne og produktionsvirksomhederne i hele landet har glæde af talenter på tværs.

Et godt eksempel er det nye jyske initiativ, Digital Transformation Labs, der skal sikre, at lokale virksomheder i f.eks. Ringkøbing-Skjern Kommune er med forrest på den fjerde industrielle og digitale bølge.

Det var vores tre gode råd til regeringens digitaliseringspartnerskab: Samarbejde, kvantespring i viden og talent på tværs. Sammen med en invitation til de 28 medlemmer: I er meget velkomne til at besøge os, hvis I gerne vil høre mere.  

Kronikken er bragt i Børsen, fredag d. 11. juni 2021

Samarbejde, Administration (Faglighed), Alle grupper, Alle AU-enheder, Aarhus Universitet, Ekstern målgruppe