Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Tværfagligt undervisningssamarbejde er en succes

Både studieleder og studerende på kandidatuddannelsen i Folkesundhedsvidenskab er begejstrede for faget i sundhedskommunikation, som udbydes af undervisere fra forskningsgruppen i videnskommunikation på BSS.

10.04.2014 | Mette Gebauer Johannsen

På Institut for Folkesundhed har de inddraget kolleger fra Institut for Erhvervskommunikation på BSS i undervisningen på kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab. Og det vækker begejstring hos både studielederen og de studerende. Foto: Jesper Rais/AU Kommunikation.

På Institut for Folkesundhed har de inddraget kolleger fra Institut for Erhvervskommunikation på BSS i undervisningen på kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab. Og det vækker begejstring hos både studielederen og de studerende. Foto: Jesper Rais/AU Kommunikation.

Hvor stor er risikoen for at blive smittet med HIV? Hvad er HIV egentlig for noget, og hvordan smitter det?

Dette var et par af de budskaber, som kandidatstuderende på Folkesundhedsvidenskab skulle arbejde med at formidle til en målgruppe efter eget valg som afslutning på faget i sundhedskommunikation.

”Jeg var i forvejen opmærksom på, at man skal sætte sig lidt ud over sin egen viden om feltet, når man skal kommunikere om sundhed og sygdomme til mennesker uden fagligt kendskab til det, men faget i sundhedskommunikation har givet mig konkrete redskaber til, hvordan jeg kan gøre det,” forklarer kandidatstuderende Marie-Louise Kirchhoff Sørensen. Hun suppleres af sin medstuderende Signe Timm:

”Det er helt essentielt at have en god viden om kommunikation, når man skal arbejde med folkesundhed. Det var et meget praktisk fag, og det var anderledes, men godt. I min eksamensopgave lavede jeg en brochure, og jeg skulle tænke i billeder, appelformer og præsentation af afsenderen, og det var meget lærerigt og noget, som jeg kan overføre direkte til et kommende job,” understreger Signe Timm.

Begejstrede studieledere og studerende

Undervisningsforløbet fokuserer på kommunikationsformer og –teorier, som har relevans for sundhedsområdet. Eksempelvis hvordan man motiverer til ændringer i livet, hvordan man kommunikerer omkring risici, og helt generelt hvordan man kommunikerer til personer uden sundhedsvidenskabelig viden.

Udviklingen af selve faget var noget, underviserne fra Institut for Erhvervskommunikation stod for.

”Initiativet til at involvere undervisere ’udefra’ kom fra den tidligere studieleder, nuværende studienævnsformand, som mente, at det gav mest mening at få undervisningen fra de personer, der havde ekspertisen. Da han henvendte sig til Institut for Erhvervskommunikation, blev han positivt overrasket over modtagelsen. De var meget proaktive og gik med det samme ind i udviklingen af fagmodulet. De tog helt naturligt ansvaret for at skabe faget ud fra den målbeskrivelse, der lå. Det resulterede i et meget relevant og spændende undervisningsforløb, hvor underviserne var hurtige og dygtige til at se, hvad vores studerende kunne, og hvor de skulle fokusere på at gøre dem bedre. Det har været et fremragende samarbejde, hvilket evalueringerne fra de studerende også viser,” siger studieleder for folkesundhedsvidenskab Mette Vinther Larsen.

Underviserne i sundhedskommunikation på folkesundhedsvidenskab er professor Karen Korning Zethsen (fagansvarlig), lektor Morten Pilegaard, adjunkt Antoinette Mary Fage-Butler og adjunkt Matilde Nisbeth Jensen.

Forløbet er en fast del af kandidatuddannelsen i Folkesundhedsvidenskab i fagmodulet Sundhedspædagogik og –kommunikation, og det gentages i efteråret 2014. Det suppleres desuden med seminaret: Målgrupper, genrer & medier – målrettet sundhedskommunikation.

Uddannelse, Videnskabelig medarbejder, Health, Health, Samarbejde, Teknisk/administrativ medarbejder, Ph.d.-studerende