Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Velorganiseret møde mellem nutidens og fremtidens ledere

Det har taget de 28 frivillige studerende et år at arrangere Aarhus Symposium 2014. Og det kunne mærkes, da arrangementet løb af stablen den første fredag i november.

11.11.2014 | Julie Løndahl Petersen

Foto: Anders Trærup

Intet var overladt til tilfældigheder, da Aarhus Symposium åbnede dørene for kun fjerde gang nogensinde. Fuglesangs Allés S- og M-bygning var blevet omdannet til sted, der emmede af professionalisme og stil. Hvide duge, blå løber og Symposiums logo alle vegne.

Fra man trådte ind i lokalet, blev man guidet rundt, arrangører og hjælpere arbejdede sammen som en velsmurt maskine og programmet var gennemtænkt ned til mindste detalje for at skabe den perfekte ramme om mødet mellem nutidens og fremtidens ledere.


Hans Kongelige Højhed Kronprinsen stod for årets åbningstale, hvor han blandt andet huskede tilbage til sin egen tid, som ung, videnshungrende studerende på Aarhus Universitet. Og HKH Kronprins Frederik var ikke den eneste, der var vendt tilbage til universitetet for at deltage i Symposium. På talerlisten, som bestod af den absolut top fra det danske erhvervsliv, var der også en del AU Alumner, som skulle holde oplæg og deltage i debatterne, som var sat op med fire debattører og enten handlede om lederskab eller om strategi.


Hele dagen kørte et digitalt Q&A-program, hvor de cirka 700 deltagende studerende kunne stille spørgsmål online til oplægsholderne og debattørerne og herefter stemme på hinandens spørgsmål. På den måde kunne de studerende få svar på, hvordan ledere i dag ser på nutidens og fremtidens udfordringer i erhvervslivet.


Kæmpe succes
Pladserne til Aarhus Symposium 2014 blev taget på 90 sekunder, og der stod på dagen omkring 800 studerende på venteliste for at deltage. Men Aarhus Symposium ønsker at holde arrangementet i nuværende størrelse:


- Deltagerne skal have den her fornemmelse af intimitet og at kunne komme tæt på talerne. Så vi vil gerne skabe en god oplevelse for dem, som kommer her, fremfor at have flere med, siger Jakob Lohmann, som er pressekontakt og medlem af Marketing Group og tilføjer:


- Vi kunne også se en fremgang i vores essay-konkurrence, hvor vi i år fik næsten 200 bidrag fra studerende, som på den måde sikrede sig en plads. Jeg tror, at det er ved at gå op for flere, at det er den eneste måde hvorpå man kan være sikker på en plads.


Essay-konkurrencen hedder Aarhus Symposium Challenge og giver de mest dedikerede studerende en mulighed for ikke blot at sikre sig en billet til Aarhus Symposium, men også at blive udvalgt til at deltage i Leaders’ Forum, hvor 14 af de bedste essay-skrivere får mulighed for at tale direkte med en af de tre oplægsholdere, som har skrevet oplægget til essay-konkurrence: General Peter Bartram, Forsvarschef, Thomas Borgen, Group CEO, Danske Bank og Peder Tuborgh, CEO Arla Foods.


Årets vinder af Aarhus Symposium Challenge blev Moma Vujisic, som vandt både æren og flere præmier, blandt andet hovedpræmien på 10.000 kr.


For at imødekomme de mange, som ikke fik plads til arrangementet, blev alle oplæg fra det store auditorium livestreamet igennem dagen, og kan efterfølgende ses i fuld længde her


Årets talere var:
HKH Kronprins Frederik
General Peter Bartram, Forsvarschef
Karina Schmitt Lund, Founder and CEO, Winterspring
Peder Tuborgh, CEO, Arla Foods
Birger Steen, CEO, Parallels
Anders Eldrup, Professional Board Member- Chairman
Jeff Gravnhorst, Group CEO, ISS A/S
Malou Aamund, Director of Marketing and Operations, Microsoft
Morten Strunge, Founder and CEO, Mofibo
Mette Lykke, Co-founder and CEO, Endomondo
Thomas F. Borgen, Group CEO, Danske Bank

Arrangement, Administration (Faglighed), Alumne, Alle AU-enheder, Aarhus Universitet, Studerende, Ph.d.-studerende, Udvekslingsstuderende