Hvordan skal forskere skabe relationer med virksomheder? Det fik 35 unge forskere svar på ved en workshop i Collaboration Planning, som Science for Society afholdt med gæster fra Novo Nordisk.
02.10.2017 |
Der er ofte udfordringer forbundet med at planlægge et forskningssamarbejde med industrien, men på AU er der hjælp at hente. Science for Society afholder bl.a. workshops, som skal give unge forskere viden om, hvordan man arbejder i innovationsprojekter.
”Virksomheder og forskere har meget forskellige opfattelser af succes i et samarbejde, og det er vigtigt, at de forstår hinanden, for at et innovationssamarbejde kan bære frugt. Det er heldigvis et skill set, man kan lære, og unge forskere kan have nytte af at lære det,” siger Eoin Galligan, forretningsudvikler ved AU Erhvervssamarbejde og Teknologioverførsel og oplægsholder ved workshoppen.
Workshoppen gav deltagerne konkrete værktøjer til at planlægge samarbejdsprocessen med en virksomhed, bl.a. værktøjet ’relationship building canvas’. Det hjælper med at bryde processen ned i konkrete aktiviteter og definere succeskriterier for mødet med en virksomhed.
Forskerne får også en tjekliste, så de ved, hvilke spørgsmål, de skal fokusere på allerede tidligt i processen. For eksempel: Inden for hvilket forretningsområde skal forskningsresultaterne bruges? Hvem ejer resultaterne? Hvornår kan forskeren publicere sine resultater?
Alle disse aspekter skal diskuteres grundigt, inden parterne kan lave en såkaldt collaboration plan, der definerer rammerne for samarbejdet. Erhvervssamarbejde og Teknologioverførsel kan hjælpe med rådgivning gennem hele processen.
Her fortæller en deltager om, hvorfor det er relevant at deltage i workshoppen.
“Workshoppen har givet en forståelse for, hvordan man skal gribe det an, hvis man skal starte et eksternt samarbejde - og nogle konkrete redskaber.” Nick Laursen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik.
”Jeg har fået et overblik over, hvad man skal være opmærksom på. Før var det lidt uklart for mig, men her bliver det struktureret. Det er jo meget learning by doing, og det er godt med et framework, når man skal gøre det første gang.” Tinna Bjørk Aradóttir, Ehvervs PhD-studerende, DTU & Novo Nordisk.
“Det har givet mig et lille skub, f.eks. hvis jeg vil i gang med at finde næste projekt efter min PhD. Jeg har fået et indblik i, hvad der kræves af tid og indsats for at skabe et projekt.” Mette Harboe, PhD studerende, Institut for Molekylærbiologi og Genetik.