Valg til arbejdsmiljøorganisationen på AU

Det er nu, du skal begynde at overveje, om du har lyst til at blive valgt som arbejdsmiljørepræsentant på AU. Opstillingsperioden er i december måned og selve valget foregår i starten af det nye år. Rektor Brian Bech Nielsen opfordrer alle ansatte til at engagere sig i valget til arbejdsmiljøorganisationen.

23.10.2017 | Louise Asmund-Hjorth

Foto: Colourbox

I starten af 2018 skal vi vælge nye arbejdsmiljørepræsentanter på AU. Arbejdsmiljørepræsentanter vælges for 3 år af gangen og alle ansatte, der har arbejdet på AU i minimum 9 måneder, kan blive valgt som arbejdsmiljørepræsentant. Det kræver blot, at du stiller op i det område, hvor du arbejder, og som arbejdsmiljøgruppen dækker – fx en del af et institut. Opstillingsperioden varer fra 6. december 2017 til 8. januar 2018.

Hvad går det ud på?

En arbejdsmiljørepræsentant er en engageret kollega, der i et tæt samarbejde med ledelsen tager ansvar og bidrager til en god arbejdsplads. Som dine kollegaers talerør er du med til at sikre medinddragelse og medindflydelse i forhold, der styrker arbejdsmiljøet. Du kommer derfor til at spille en vigtig rolle i udviklingen af det gode arbejdsmiljø på AU sammen med dine ledere.

Rektor bakker op om valget

En vigtig del af samarbejdet på AU om trivsel og effektivitet – og dermed et godt arbejdsmiljø, er netop selve valget til arbejdsmiljøorganisationen. Rektor Brian Bech Nielsen opfordrer derfor alle medarbejdere til at engagere sig i valget ved at stille op og ved at stemme til valget:

”AU har i dag en velfungerende arbejdsmiljøorganisation, som er med til at sikre at det er rart at gå på arbejde. Universitetsledelsen anser dette arbejde for at være af stor betydning for hele universitetet, og det er derfor vigtigt at vi alle, både medarbejdere og ledelse, prioriterer at deltage i det kommende valg”.

Valget til arbejdsmiljøorganisationen foregår i første kvartal af 2018. Men det er altså i december måned, du skal stille op, hvis du ønsker at blive arbejdsmiljørepræsentant inden for dit område.


FAKTA


Om arbejdsmiljøorganisationen på Aarhus Universitet

Arbejdsmiljøorganisationen på AU består af:

  • Hovedarbejdsmiljøudvalg (HAMU)
  • Fakultetsarbejdsmiljøudvalg på fakulteter (FAMU) og Administrationsarbejdsmiljøudvalg (AAMU)
  • Lokale arbejdsmiljøudvalg (LAMU) for hvert institut, centre og vicedirektørområder
  • Arbejdsmiljøgrupper (AMG) på institutter, centrer og vicedirektørområder

Du kan læse mere om arbejdsmiljøorganisationen (AMO) på AU her


Om valget til arbejdsmiljøorganisationen

  • Opstillingsperioden for kandidater er 6. december 2017 til 8. januar 2018.
  • Valget af arbejdsmiljørepræsentanter sker blandt alle medarbejdere fra den 11.- 26. januar.
  • Ledere bliver udpeget til arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg af deres overordnede ledere i februar måned.
  • 22. februar – 6. marts vælges arbejdsmiljørepræsentanter til LAMU, FAMU og AAMU.
  • Den 1. marts 2018 begynder funktionsperioden for de valgte arbejdsmiljørepræsentanter og for de udpegede ledere til arbejdsmiljøgrupperne.

Se den detaljerede tidsplanen for valgprocessen her

Administration (Faglighed), Alle grupper, Alle AU-enheder, Aarhus Universitet, Administrativt, Teknisk/administrativ medarbejder, Health, Videnskabelig medarbejder