Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Digitale værktøjer skal gøre undervisning smartere

Flipped classroom, peer instruction og blended learning er nye digitale undervisningsmetoder, som skal gøre undervisning både smartere og sjovere.

22.09.2015 | Christina Lund Højfeldt

Flipped classroom, peer instruction og blended learning er nye digitale undervisningsmetoder, som skal gøre undervisning både smartere og sjovere.

Flipped classroom, peer instruction og blended learning er nye digitale undervisningsmetoder, som skal gøre undervisning både smartere og sjovere.

Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser (CESU) udbyder nu et seks måneders kursus til undervisere på Health. Kurset hedder Educational informatics for senior teachers (Edu-IT S), og skal hjælpe undervisere med at bruge digitale teknologier til undervisningsaktiviteter og identificere områder, som med fordel kan ændres til digitale forløb.

”Det er alt sammen et spørgsmål om at gentænke undervisningsmetoderne i forhold til udviklingen på området - gøre det på en smart måde, der giver mening og udbytte for både undervisere og studerende”, fortæller Mads. R. Dahl, der er specialkonsulent ved CESU, udvikler af og underviser på kurset.

Han forventer, at anvendelsen af digitale værktøjer i undervisningen på sigt vil sikre en bedre kvalitet i uddannelserne, spare tid og understøtte fleksible og mere inddragende læringsprocesser for de studerende:

”Et eksempel kan være at kombinere videoforelæsninger, de studerende kan streame hjemme foran computeren, med holdundervisning. Det giver dem mulighed for at lytte til forelæsningen, så ofte de ønsker det, og underviseren kan koncentrere sin tid om undervisnings- og læringsaktiviteter på holdet, siger Mads R. Dahl.

Individuelle udviklingsforløb for kursisterne

Det første hold på kurset er netop gået i gang. Undervisere fra Sektion for Biostatistik, Institut for Folkesundhed, kan over de næste seks måneder se frem til at udvikle deres kompetencer inden for blandt andet flipped classroom og mobile undervisningsteknologier.

”Kurset bliver udfordrende for kursisterne. De kommer til at arbejde med at se muligheder og imødekomme krav inden for digitale undervisningsmetoder. De skal også træffe valg og finde frem til netop den form og de løsninger, der kan være understøttende for deres undervisning og for de studerendes læring”, fortæller Mads R. Dahl.

Gode erfaringer fra første modul

Det forventes, at kursisterne bruger omkring 130 timer på forløbet og på individuelle udviklingsplaner. Det er derfor også vigtigt, at de kan se meningen med at investere tiden i at udvikle deres undervisningsmetoder.

”Ofte vil der være en vis skepsis fra erfarne undervisere i forhold til at investere tid i nye teknologiske metoder. Det er dog både givende og tillokkende at kunne producere, implementere og på sigt også drifte dele af undervisningen med brug af e-læring.  Nogle gange kan vi jo finde frem til en løsning, der løser en udfordring, og som sparer underviseren for noget tid”, fortæller Niels Trolle Andersen, leder på Sektion for Biostatistik.

Det første kursusmodul gav også anledning til en refleksion blandt kursisterne om, at de nye digitale undervisningsmetoder måske kan gøre det sjovere at undervise:

”Som undervisere oplever vi ofte, at vi afholder samme forelæsninger flere gange om året. Hvis vi i stedet laver undervisningsvideoer kombineret med spørgsmål, der kan besvares online, kan vi koncentrere mere af vores tid på dialogbaseret undervisning på holdet”, afslutter Niels Trolle Andersen.

Krav om digitalisering

E-teknologi styrer universitetets arbejdsgange med uddannelse, undervisning og læring i dag, og udviklingen på området går stærkt. Det betyder, at der kommer nye muligheder og krav til både undervisere, studerende og administration om digitalisering.

I Aarhus Universitets udviklingskontrakt for 2015-2017 er bedre kvalitet i uddannelserne også et helt centralt målepunkt. Det indebærer blandt andet mål for mere tidssvarende undervisningsforløb og eksamensformer.

Læs den fulde beskrivelse af kursustilbuddet Educational informatics for senior teachers/Edu-it S

Læs mere om Aarhus Universitets udviklingskontrakt 2015-2017


Fakta

  • Blended learning: Undervisningsforløb, der er suppleret med online undervisning
  • Flipped classroom: Underviserens forelæsning flyttes fra det kollektive rum til det individuelle rum (blandt andet ved hjælp af videoforelæsninger).  Det kollektive rum omdannes i stedet til et dynamisk og aktivt læringsrum for de studerende.
  • Peer instruction: Er en dialogskabende undervisningsform, hvor de studerendes svar på underviserens spørgsmål før og i undervisningen er afgørende for de didaktiske valg og fokusområder. Teknologier som f.eks. student responds systems, Padlets og online fora kan være effektive værktøjer i undervisningen og give ny indsigt for alle.

Yderligere oplysninger

Specialkonsulent Mads R. Dahl
Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser (CESU), Aarhus Universitet
MD@cesu.au.dk
Mobil: 61278942

Sektionsleder Niels Trolle Andersen
Sektion for Biostatistik, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet
trolle@ph.au.dk
Mobil: 21725480

 

 

Administrativt, Videnskabelig medarbejder, Institut for Klinisk Medicin, Health, Uddannelse, Teknisk/administrativ medarbejder, Samarbejde, Studerende, Ph.d.-studerende