Hen over de næste 6 måneder flytter AU IT alle mailbokse på AU ’ud i skyen’ og indfører totrinsbekræftelse. Inden flytningen skal du selv installere og aktivere totrinsbekræftelse for ikke at miste adgang til din mail og kalender. Du vil modtage grundig information og vejledning, inden din enhed flyttes.
15.03.2019 |
Aarhus Universitet arbejder for øjeblikket på at stille Office 365 til rådighed for alle medarbejdere. Office 365 er Microsofts bud på en digital samarbejdsplatform, hvor medarbejderne på en sikker måde kan udveksle filer, kommunikere virtuelt og samskabe indhold.
Første skridt i brugen af Office 365 er, at alle mailbokse flyttes ’ud i skyen’. I forbindelse med flytningen indføres totrinsbekræftelse på mail og kalender som et led i at styrke IT-sikkerheden. Flytningen kommer til at foregå løbende hen over de næste 6 måneder, et institut/enhed af gangen. Se her hvornår din enhed skal flyttes
14 dage før din enhed flyttes og frem til selve flytningen, vil du modtage en række mails med udførlig information om installation og aktivering af totrinsbekræftelse. Samtidig står din lokale IT-support klar til at hjælpe både før og efter flytningen.
Totrinsbekræftelse foregår via en app på en smartphone eller alternativt via en såkaldt ”token”, et slags elektronisk nøglekort, hvis du ikke har medarbejdermobil og ikke vil anvende din private telefon. Du skal selv installere app’en, og aktivere totrinsbekræftelsen inden flytningen. Hvis ikke totrinsbekræftelsen er aktiveret inden flytningen, vil du blive midlertidigt afskåret fra din mailboks umiddelbart efter flytningen.
Når app’en er installeret og totrinsbekræftelsen aktiveret, og din mailboks er blevet flyttet, vil du fremover med jævne mellemrum skulle logge ind på din mail og kalender med brugernavn og adgangskode, og derefter bekræfte dit login med din smartphone eller din token. Dette er et nødvendigt tiltag for at højne informationssikkerheden på AU.