En undersøgelse af medarbejdere og studerendes erfaringer fra forårets nedlukning viser, at den hurtige omlægning til online var udfordrende for mange. Prorektor peger på, at lyspunkterne skyldes en stor indsats fra medarbejderne og de studerende.
19.10.2020 |
Den 11. marts forvandlede Aarhus Universitet sig til et virtuelt universitet. Fra den ene dag til den anden skulle medarbejdere og studerende erstatte turen ind på campus med en tur ind foran skærmen i hjemmekontoret, køkkenet eller kollegieværelset.
Universitetsledelsen besluttede på et tidligt tidspunkt, at det var vigtigt at lære af den store omlægning.
”Det stod hurtigt klart, at det bratte skifte ville trække store veksler på hele organisationen. Samtidig var vi enige om, at det ville være en spildt chance, hvis vi ikke sørgede for at lære af forløbet”, fortæller prorektor Berit Eika.
Derfor fik Rambøll til opgave at samle de vigtigste erfaringer, som studerende og medarbejdere gjorde sig, da undervisning og eksamener gik online.
Fra 0 til 22.000 på to uger
Undersøgelsen, som er baseret på spørgeskemaer og kvalitative interviews, viser blandt andet, at mange studerende havde sværere ved at finde motivationen i de digitale auditorier. Samtidig følte omtrent halvdelen af underviserne sig i starten ikke tilstrækkeligt rustet til at gennemføre al deres undervisning online.
Resultaterne overrasker ikke Berit Eika.
”Alle har gjort en enorm indsats under svære vilkår, og det er helt som forventet, at mange oplevede udfordringer ved omlægningen. Hvis man ser på de daglige Zoom-sessioner, så gik vi bogstaveligt talt fra nul til over 22.000 deltagere på bare to uger. At det har kunnet fungere – og at undervisningen oven i købet blev bedre, efterhånden som foråret skred frem – det vidner om en jætte indsats fra alle. Der er virkelig grund til at rose medarbejderne for den indsats, de har gjort”, siger Berit Eika.
Ikke en evaluering af online undervisning
Prorektoren advarer samtidig mod at læse rapporten som en generel evaluering af online-undervisning versus fysisk undervisning:
”Det var jo reelt set nødundervisning – især i starten. Der er langt fra forårets scenarie og så til den reflekterede, gennemarbejdede og balancerede brug af digitale læringsmetoder, som er vores mål på sigt”.
Derfor får udfordringerne fra foråret heller ikke Uddannelsesudvalget til at ryste på hånden i forhold til AU’s generelle fremtidige brug af digitale læringsteknologier:
”Jeg synes rapporten bekræfter, at den fysiske undervisning kan noget, som ikke umiddelbart kan erstattes digitalt. Der ligger en energi i at kunne se og tale direkte med hinanden, hvilket også spiller en stor rolle for trivslen. Samtidig ser vi, at det virtuelle kan supplere og berige den fysiske undervisning, når vi gør det på den rigtige måde. Det skal vi tage med os videre”, siger Berit Eika og peger f.eks. på de fire kendetegn ved god online undervisning, som rapporten fremhæver:
Stort udbytte af sparring
Prorektor peger på, at rapporten bliver et vigtigt redskab for AU’s nye universitetspædagogiske center (CED), der skal understøtte den fortsatte udvikling af digital undervisning:
”Undersøgelsen viser, at underviserne har fået meget ud af at sparre med hinanden. Det er rigtig positivt, at man har formået at udveksle erfaringer lokalt, og det håber jeg også, man vil have fokus på, når man drøfter rapporten i de faglige miljøer. Samtidig kan vi se, at kun omkring en tredjedel søgte støtte hos de pædagogiske centre i foråret. Det er en kernekompetence for det fælles pædagogiske center, CED, at støtte og kvalificere omlægning til digital undervisning – og undersøgelsen viser også, at der var udbredt tilfredshed hos de, der opsøgte centrene eller EDU-it hubben. så hvis vi kan styrke samarbejdet mellem centeret og de faglige miljøer, tror jeg, vi når rigtig langt”, siger hun og fortsætter:
”Teknologisk understøttelse af undervisningen er kommet for at blive – ikke kun i coronatiden, men også når vi forhåbentlig kommer ud på den anden side. Og med rapporten har vi et rigtig godt redskab til at bygge videre på indsatsen”.