Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ny fælles IT-Webshop

Næste gang du skal have nyt IT-udstyr, vil indkøbet foregå i AU’s nye IT-Webshop. Den nye løsning giver en bedre brugeroplevelse og erstatter de nuværende lokale IT-webshops.

26.04.2021 | Louise Asmund-Hjorth

 

Fremover skal alle indkøb af ny telefon, pc eller andet IT-udstyr til medarbejdere ske i AU’s nye fælles IT-Webshop. Og du kan som noget nyt kan tilgå webshoppen uden manuelt log-in, hvis du i øvrigt er logget på din computer eller dit device med dit AU-ID.

Michael Møltorp, teamleder i Arts IT-Support, har stået i spidsen for den tekniske implementering af den nye IT-Webshop. Han er især begejstret for den modernisering og ensartethed, der nu er kommet både på brugerfladen og i maskinrummet bag. 

”Medarbejderne vil nu blive mødt af et brugervenligt og tidssvarende design, der følger de standarder, man kender fra de fleste webshops på nettet. Samtidig har vi med den nye løsning automatiseret en række manuelle processer, som tidligere har været skyld i konteringsfejl. Dem undgår vi fremover,” fortæller Michael Møltorp 

Vellykkede opgraderinger af webshops på AU

Den nye fælles IT-Webshop er sidste led i en generel opgradering af webshops på AU, som blev i gangsat i 2019. Merete Foged, systemkonsulent i Økonomisekretariatet, har været overordnet projektleder på opgraderingen:

”Den fælles IT-Webshop er bygget på samme system som AU Webshop og Science Museernes webshop, der blev lanceret i 2020. Erfaringerne her har været positive. Og integrationen til regnskabssystemet har lettet arbejdsgangen for både køber og sælger.” fortæller Merete Foged. 

IT-Webshoppen finder du fremover på sin egen korte adresse: itwebshop.au.dk. Den vil selvfølgelig også kunne findes under medarbejderservice og på lokale fakultetsportaler. Og de lokale supportenheder er som altid klar til at hjælpe, hvis du får brug for det. 

Værd at vide om den nye fælles IT-Webshop:

  • Alle har adgang til IT-Webshoppen, men hvem, der rent praktisk står for indkøb af IT-udstyr i din afdeling, afhænger af, hvordan I har organiseret den opgave hos jer.
  • Du kan tilgå IT-Webshoppen direkte, når du har logget ind på din computer med AU-ID og adgangskode (eller på din mobil via Outlook eller webmail). Med den gamle løsning skulle man logge ind manuelt på de lokale IT-webshops, når man ville handle.
  • I modsætning til tidligere skal du indtaste ’sagsnummer’ og ’sagsopgave’ for at gennemføre et køb. På den måde bliver købet automatisk bogført korrekt fra starten. Sagsnummer og sagsopgave kan du få oplyst hos den økonomiansvarlige i sekretariatet tilknyttet dit institut/center/afdeling.
  • I løbet af 2021 kommer der prædefinerede startpakker med IT-udstyr i webshoppen. Det skal gøre det nemmere at købe det rette udstyr, så man ikke overser eller glemmer, at man fx særskilt skal bestille en dockingstation til den bærbare PC. 

Yderligere information:

Administrativt, Administration (Faglighed), Alle grupper, Alle AU-enheder, Aarhus Universitet