Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyhedsbrev 2 fra Institutlederen

Kære alle! Siden min tiltrædelse har jeg prioriteret at møde så mange af jer som muligt. Det er afgørende, at jeg lærer jer, jeres arbejdsområder og instituttet at kende, så vores fusion bliver optimal. Derfor vil jeg også fortsat gerne have jeres tanker og gode input til fusionsarbejdet.

05.10.2016 | Siri Beier Jensen

For at sikre at jeg kommer hele vejen rundt, så deltager jeg gerne i et af jeres personalemøder, hvis I har lyst til at fortælle om jeres arbejdsområder og har fusionstanker på hjertet. Meld gerne tidspunkter for personalemøder ind til Mariann Bøje: mb@dent.au.dk.


Jeg ved selvfølgelig også, at I tænker på, hvordan instituttet kommer til at se ud i fremtiden, og hvordan fusionen kommer til at påvirke jer. Jeg vil bede jer om at have tålmodighed. Der sker ingen store ændringer nu og her – det ville være at forhaste tingene. Arbejdet med at reorganisere instituttet i overensstemmelse med fusionens mission og vision er i gang, men vi er kun lige begyndt.
Første skridt har været at danne en fælles overgangsledelse for IOOS, hvor Caroline Bindslev Hørsted, Ann Wenzel, Anne B. Christensen, Mariann Bøje, Eva Karring, Kirsten Sender, Paolo Cattaneo og jeg indgår. Vi arbejder i øjeblikket på en detaljeret tidsplan og kortlægning af de opgaver, som skal løses i fusionsprocessen. Vi har påbegyndt arbejdet med at lave et nyt IOOS økonomistyringssystem, og næste skridt er at danne et fælles LSU.


Opstår der spørgsmål eller usikkerhed, så kom endelig til jeres nærmeste leder eller mig. Selvom min kalender er temmelig fuld, så er min dør åben imellem møderne!


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FUSION

Godmorgen- og gå hjem-møder
Som noget nyt afholder vi korte sociale videndelingsmøder for alle IOOS-ansatte. Målet er, at vi bliver klogere på hinanden, vores fag og vores dagligdag. Der vil altid være to punkter på møderne: ”Opdatering om fusionen” og ”Dagens emne”. I er velkomne til at komme med forslag til emner, som I gerne vil høre nærmere om eller gerne selv vil dele med instituttet.
Det er svært at finde et tidspunkt, hvor alle kan mødes. Møderne kommer derfor til at ligge i et rul på skiftende hverdage og tidspunkter (morgen og eftermiddag) frem til januar – herefter evaluerer og justerer vi. Det er frivilligt at deltage.
Dato for første gå-hjem-møde følger snarest, hvor dagens emne bliver IOOS efter- og videreuddannelsesaktiviteter.

Teamklinikken er åben
Teamklinikken blev som planlagt skudt i gang med snoreklipning og officiel åbning i uge 37. Den er det første fælles kliniske fusionsprojekt på IOOS og skal skabe synergi mellem vores fire uddannelser og styrke kompetencekendskabet og teamsamarbejdet blandt vores studerende. Teamklinikken er et pilotprojekt, som skal tilpasses og evalueres løbende, og derfor skal de næste måneder også bruges på at afprøve forskellige tiltag og indsamle viden. Der er selvfølgelig bump på vejen, men de studerende fra vores fire uddannelser er meget nysgerrige og engagerede i teamsamarbejdet og udforskningen af hinandens kompetencer.


Trods forskellige kommunikative tiltag har ikke alle på instituttet følt sig tilstrækkeligt orienteret om teamklinikken forud for åbningen. Det er beklageligt, og det har jeg taget til efterretning, for selvfølgelig skal relevant viden om instituttet ud til alle.


Er der spørgsmål og tanker om teamklinikken, så kontakt endelig Ulla Lindtoft på lindtoft@dent.au.dk eller tlf. 87 16 70 98.

Nyt navneskilt ved hovedindgangen
Som I måske har lagt mærke til, så har vi fået flere bogstaver sat op på muren ved siden af hovedindgangen, så der nu retteligt står ’Institut for Odontologi og Oral Sundhed’. Vi ændrer ikke ordlyden på resten af skiltene i huset, før organisationsstrukturen er helt på plads.
Til gengæld må I meget gerne ændre papirnavneskiltene uden for kontorer, så de får det rigtige institutnavn. Kontakt Kirsten Sender hvis formatet driller i printeren: ksender@dent.au.dk eller tlf. 87 16 76 69.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INTERNT PÅ INSTITUTTET


Status på APV-proces
Før sommerferien afholdt det tidligere SKT og IO lokale dialogmøder som følge af den psykiske APV-undersøgelse. På baggrund af inputtene fra dialogmøderne og APV-resultaterne har en tværgående IOOS kontaktgruppe [http://odont.medarbejdere.au.dk/#news-8126], som jeg har siddet med i, arbejdet med at udforme fælles handleplaner for de prioriterede indsatsområder (forebyggelse af stress, god daglig ledelse samt anerkendende kommunikation og god omgangstone).

LSU/LAMU har d. 28. september godkendt handleplanerne, der er gældende for hele IOOS.
I arbejdet med handleplanerne har der været fokus på, at de skal:

  • tage udgangspunkt i indsatser, som kontaktgruppens medlemmer har erfaring for virker.
  • være realistiske at implementere både økonomisk og tidsmæssigt.
  • være med til at samle organisationen om en fælles indsats, der kan sikre god trivsel i hele IOOS.


Redskabet i handleplanerne er dialog, der skal løfte opgaven med skabelse af gode rammer for trivsel. Det bliver ledelsens opgave at sikre, at alle IOOS-enheder har rammer og rum til denne dialog. Kontaktgruppen og ledelsen vil sammen sikre, at der bliver udarbejdet materiale, som ledere og medarbejdere kan støtte sig til, når handleplanerne skal føres ud i livet på instituttet.
Næste skridt i processen er, at kontaktgruppen og ledelsen begynder detailplanlægningen af handleplanerne. Jeg følger op på det videre arbejde her i nyhedsbrevet, og det samme gør lederne ved deres medarbejdermøder.
Er der spørgsmål til handleplanerne, så kontakt gerne David Kraft på dck@dent.au.dk eller tlf. 40 63 10 30.

IOOS julefrokost d. 9. december 2016
I år holder vi for første gang fælles IOOS julefrokost. Det bliver fredag d. 9. december, og jeg håber, at alle har mulighed for og lyst til at være med. Der bliver nedsat en festgruppe, som står for praktikken, og vi vender tilbage med yderligere information.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UDDANNELSE


Uddannelsen til klinikassistent er eftertragtet
Én af vores fire uddannelser, tandklinikassistentuddannelsen, er blandt de 10 mest populære erhvervsuddannelser i landet. Læs mere om placeringen her: health.au.dk

Anbefaling af efter- og videreuddannelse (EVU)-modul
Én af deltagerne på vores EVU-modul ’Oral diagnostik og prognosevurdering’ har til september-udgaven af Tandplejeren skrevet en artikel om sin patientcase-opgave – og giver modulet en fin anbefaling. Her er artiklen: http://skt.au.dk/fileadmin/SKT/skt.au.dk/Uddannelse_paa_SKT/Efter-og_videreuddannelse/Diplomuddannelse_Oral_Helse/Artikel_Tandplejeren_september_2016_OD.pdf


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NYT OM NAVNE


Lise-Lotte Kirkevang får Zendium-prisen

Tillykke til Lise-Lotte Kirkevang, lektor (AU) og professor (UIO), der i år modtager Zendium-prisen for sit store forskningsarbejde inden for endodonti. Prisoverrækkelsen foregår torsdag d. 27. oktober på Comwell Hotel Aarhus, og alle medarbejdere fra IOOS er inviterede. Tilmelding efter først til mølle-princip på mail: gsv@destcph.dk.

Bagger-Sørensen Fonden’s talentpris går til Peter B. Stoustrup
Tillykke til lektor og specialtandlæge Peter Bangsgaard Stoustrup, som netop har modtaget Bagger-Sørensen Fonden’s Talentpris 2016 for sin forskning i gigt i kæbeleddene hos børn og unge: health.au.dk.

International forskningspris til Lars Schropp
Tillykke til lektor Lars Schropp, der er blevet hædret med Implantatforskningsprisen 2016 fra Deutsche Gesellschaft für Parodontologie: newsroom.au.dk/nyheder/vis/artikel/international-pris-til-tandlaege-fra-aarhus-universitet/.

Bedste hilsener
Siri

Ph.d.-studerende, IOOS, IOOS, Politik og strategi, Administrativt, Teknisk/administrativ medarbejder, Institut for Odontologi, Navnenyt, Videnskabelig medarbejder, SKT