Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyhedsbrev 71, marts 2017

Kære alle Hermed sidste nyt fra instituttet. Vi nåede desværre ikke et nyhedsbrev i februar – og der var nu heller ikke det store at fortælle.

06.03.2017 | Thomas G. Jensen

Økonomi

Vi har fået regnskabet for 2016, og det ser fornuftigt ud. Der er reelt et mindre overskud på instituttets budget (DR1) – i størrelsesordenen 1 mio. kr. – og det kan overføres til 2017. Overheadindtægterne er nogenlunde som budgetteret, men forbruget af eksterne midler (DR4) er mindre end budgetteret, og også mindre end forbruget i 2015. Faldet i forbrug af eksterne midler i 2016 er ca. 20 mio. kr. i forhold til året før. Der er en række årsager hertil: Et forskningscenter er ophørt med at bruge midler (MIND), forbruget i et andet forskningscenter (Dandrite) er af tekniske grunde flyttet fra DR4 til DR1, herudover har et ekstraordinært stort forbrug i 2015 i et forskningscenter (iPSYCH) medvirket til et fald i forbrug i 2016. Generelt er indtrykket, at en række bevillingshavere har været forsigtige med at bruge de penge, de har hentet hjem. Budgettet for 2017 er i balance, selvom vi regner med en huslejestigning, som følge af overtagelse af Skou-bygningen og ekstraordinære udgifter til flytning og nyt apparatur.

 

Byggeri

Planen er stadig at Skou-bygningen er klar til oktober, og derefter er der ca. 3 måneder indtil vi skal have rømmet Bartholin- og Anatomi-bygningerne. Planerne for hvem der skal være hvor i Skou-bygningen blev meldt ud i nyhedsbrevet, der udkom i december, og de kan også ses her:

http://news.au.dk/fileadmin/user_upload/oversigtskoubygningen.pdf

Som alternativ til ”gammeldags” rundvisninger, der har vist sig at være meget ressourcekrævende, er vi i gang med at planlægge en virtuel rundtur i den ny bygning. Mere info om dette følger. 

 

Flytteprocesserne

Vi skal nu videre med at udarbejde detaljerede flytteplaner. I ledergruppen vil vi opprioritere udarbejdelse af drejebøger for hvem der skal flytte hvornår, hvem der skal gøre hvad i processen, hvor meget flyttefolk skal hjælpe os, hvornår fælles apparatur skal flyttes, osv. En særlig stor udfordring er flytning af dyrestaldene i Bartholin og Anatomi-bygningerne; vi planlægger at der i en periode skal køre dyrefaciliteter både i Skou bygningen og i Bartholin og Anatomi-bygningerne. I hører nærmere.

 

Novo Nordisk prisen

Der afholdes festforelæsning med Poul Nissen ifm. Novo Nordisk Prisen d. 10 marts kl. 12 i Jeppe Vontillius Auditoriet.

 

VIP-møde mandag den 27.3 kl. 13-16 (eventuelt 14-16)

Instituttet afholder møde for alle VIP. Detaljeret dagsorden følger. Emner er bla. EU-samarbejde og bibliometri og måske biosikring.

 

Elektronisk undervisnings-børs for ph.d.-studerende

Alle ph.d. studerende skal undervise/formidle, men ikke alle har nem adgang til at opfylde undervisningskravet. Derfor har forskeruddannelsen lavet en database, hvor ph.d. studerende kan registrere sig under overskriften ”Sign me up – I want to teach”, hvorefter kursuslederne kan søge efter kvalificeret undervisningskapacitet til specifikke kurser. Håbet er at databasen kan rette op på den pt. lidt skæve fordeling af arbejdsbelastningen, hvor nogle ph.d.-studerende har nem adgang til at opfylde undervisningskravet. Databasen findes på adressen http://phd.au.dk/gradschools/health/programmes/biomedicine/teaching-assistance/

 

Stor interesse for innovation

En opgørelse fra universitetets Tech Transfer Office (TTO) viser stor aktivitet med indberetninger af opfindelser:

 

 

 

 

Virksomhedspraktik, job med løntilskud mv

Instituttet får løbende forespørgsler om virksomhedspraktik, job med løntilskud. Grupper der har interesse i at få etableret sådanne kan henvende sig til Anni Mandrup Høeg på annimh@biomed.au.dk og høre mere. Konkret har vi ansøgninger om virksomhedspraktik liggende fra både laboranter og bioanalytikere.

 

Valg til institutforum

Den 18.-19. maj afholdes der valg til institutforum. Der skal vælges to TAP, to VIP og en PhD-studerende og en medicinstuderende. De personer, hvis periode udløber er Annette Thomsen (TAP), Inger Merete Paulsen (TAP), Steffen Thiel (VIP), Hanne Møller (VIP), Kathiga Thavachelvam (PhD) og Niels Jørgen Christensen (stud. Med.) 

Du kan læse mere om valget og hvordan du stiller op her: http://biomed.medarbejdere.au.dk/valg-til-institutforum-2017/

 

Nyt fra instituttets SU

Sidst møde i SU blev holdt den 28. februar. Referat er på vej.

 

Nyt fra institutforum

Sidste møde i institutforum blev holdt den 2. marts, og også der er referat på vej.

 

Akademisk Råd

Referat fra sidste møde den 21. februar er på vej.

 

FSU 

Referat fra sidste møde holdt den 26. januar kan ses her:

http://health.medarbejdere.au.dk/fileadmin/www.health.au.dk/Medarbejdere.health.au.dk/Filer/FSU/REFERAT_26_januar_2017.pdf

 

Med venlig hilsen

Thomas G. Jensen

Administrativt, Alle grupper, Institut for Biomedicin, Institut for Biomedicin, Politik og strategi