Erfaring med undervisning skal have samme vægt som forskningsaktiviteterne, når man søger en videnskabelig stilling. Derfor kommer der nu øget fokus på dokumenterede undervisningskvalifikationer i forbindelse med ansøgninger på Health.
18.10.2016 |
Sammen med selve ansøgningen er det nok cv'et og publikationslisten, der hidtil har fået den største opmærksomhed, når man har søgt en videnskabelig stilling på Health.
Det bliver anderledes, efter at fakultetsledelsen i sidste uge besluttede at skærpe opmærksomheden på ansøgernes undervisningserfaring ved at lægge op til, at ansøgninger, der ikke indeholder en selvstændig undervisningsportfolio, automatisk skal kunne afvises af rekrutteringsplatformen PXS.
En undervisningsportfolio er en beskrivelse af ansøgerens konkrete undervisningsmæssige erfaring. Portfolioen tjener et dobbelt formål: Dels skal den give ansøgeren lejlighed til at overveje og dokumentere sine undervisningsmæssige erfaringer og kvalifikationer, dels skal den give bedømmelsesudvalget et mere solidt grundlag for at vurdere ansøgeren.
For at sikre at undervisningskvalifikationerne i fremtiden vurderes på lige fod med forskningsaktiviteterne besluttede fakultetsledelsen, at der snarest skal etableres en automatisk, systemmæssig afvisning af ansøgere, der ikke uploader en undervisningsportfolio, når de søger en videnskabelig stilling på Health.
Visse stillingskategorier bliver dog helt eller delvist undtaget fra den automatiske afvisning:
Der er endnu ikke sat dato på, hvornår den automatiske afvisning vil være etableret i PXS. Det ligger dog fast, at bedømmelsesudvalg skal efterspørge en separat undervisningsportfolio, hvis den mangler i forbindelse med ansøgningen.
Bliv klogere på undervisningsportfolio i AU's nye, opdaterede retningslinjer for undervisningsportfolio
Kriterier for ansættelse af videnskabeligt personale ved Health, Aarhus Universitet (pdf)