Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Studiemiljø: Hvordan ser det ud på din uddannelse?

Aarhus Universitet sætter studiemiljøet under lup med den store studiemiljøundersøgelse, der i disse dage tikker ind i alle studerendes mailbakke. Undervisere og ansatte med kontakt til de studerende opfordres til at gøre de studerende opmærksomme på undersøgelsen.

23.10.2016 | Camilla Schrøder

Studerende

Udvalget for Uddannelse håber, at alle de medarbejdere, der har mulighed for det, vil opfordre de studerende til at besvare studiemiljøundersøgelsen. FOTO: Jesper Rais

Kontakten med underviseren, feedback, ensomhed, arbejdspres, mobning og adgang til læsepladser. Det er nogle af de emner, de studerende støder på i den nye studiemiljøundersøgelse, som skal bidrage til at sikre et godt studiemiljø på Aarhus Universitet.

Prorektor for uddannelse, Berit Eika, håber, at undervisere og andre med kontakt til de studerende vil bakke op om undersøgelsen.

”Aarhus Universitet er i omdømmeundersøgelser karakteriseret ved et godt studiemiljø. Det er en kvalitet, vi skal værne om at bevare, og her er studiemiljøundersøgelsen et af vores vigtigste pejlemærker – både på universitetsniveau og ude i fagmiljøerne. Derfor håber jeg, at alle de medarbejdere, der har mulighed for det, vil opfordre de studerende til at besvare undersøgelsen”, siger Berit Eika.

Grundlag for nye initiativer

Studiemiljøundersøgelsen, som er Aarhus Universitets udgave af den lovpligtige undervisningsmiljøvurdering, gennemføres for fjerde gang, sidste gang var i 2014. Her viste undersøgelsen generelt en meget høj tilfredshed blandt de studerende. Men den pegede også på nogle udfordringer, bl.a. i forhold til stress, feedback, digital undervisning og tidsforbrug på studiet.

Siden da er der i fagmiljøerne arbejdet med forskellige tiltag afhængig af de særlige udfordringer, der har vist sig lokalt. Indsatserne omfatter eksempelvis mentorordninger, bedre adgang til mødesteder for læsegrupper og bedre vilkår for feedback fra underviserne. På universitetsniveau har fokus primært været på trivsel og digitalisering, bl.a. med en opgradering af www.trivsel.au.dk , udbredelsen af Blackboard til hele universitetet samt støtte til lokale initiativer inden for educational IT.

”Det er en seriøs indsats, der er gennemført i mange fagmiljøer som opfølgning på studiemiljøundersøgelsen i 2014. Og det er utrolig positivt og inspirerende, at så mange engagerer sig i at udvikle gode rammer for de studerendes trivsel. For at give undersøgelsen endnu større gennemslagskraft fremadrettet har vi i år taget skridtet og valgt at integrere den i det samlede kvalitetsarbejde på universitetet”, siger Berit Eika. 

Materiale på vej til undervisere

AU’s undersøgelse er i dag landets mest omfattende, og med en svarprocent på omkring 40 i 2014 er den generelt højere end ved undersøgelser andre steder. Alligevel er ambitionen at få svar fra endnu flere studerende.

”Hvis vi alle fortsat skal kunne kvalificere vores arbejde med et studiemiljø af høj kvalitet, har vi brug for en høj svarprocent, der giver et retvisende og nuanceret billede på tværs af alle uddannelser”, lyder det fra Berit Eika.

I løbet af den nærmeste fremtid bliver der udsendt materiale til studieledere og undervisere til brug over for studerende.

Som tidligere år er det Center for Undervisning og Læring, der står for undersøgelsen. Den forventes at omfatte svar fra flere end 13.000 studerende, og resultaterne ventes offentliggjort på AU’s website i foråret 2017.

 


FAKTA om studiemiljøundersøgelsen

  • Det elektroniske spørgeskema sendes ud til de studerende på mail den 24. oktober (au-mail eller privat mailadresse). Deadline for svar er 25. november.
  • Som noget nyt kan undersøgelsen denne gang også tilgås via Blackboard.
  • Der trækkes lod om fire SONOS-højtalere og 40 x 2 biografbilletter blandt de studerende, der besvarer spørgeskemaet.
  • På Aarhus Universitet er studiemiljøet blevet kortlagt i 20072011 og 2014.
  • Siden indførelsen af undervisningsmiljøloven i 2004 har alle danske universiteter været forpligtet til at lave denne type undersøgelser.
  • Studiemiljøundersøgelsen er forankret i Udvalget for Uddannelse med inddragelse af Studenterrådet. Og øvrige studenterpolitiske organisationer har været inviteret med i processen, ligesom spørgsmål har været til kommentering i studienævn.
  • Resultaterne forventes offentliggjort i foråret 2017. På baggrund af rapporterne udarbejdes der handleplaner på de enkelte uddannelser, hvor der er mulighed og behov for indsatser.
  • Find mere information på hjemmesiden for studiemiljø http://www.au.dk/studiemiljo/ (opdateres løbende).
Administrativt, Ekstern målgruppe, Enhedsadministration, Alle grupper